23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Politiet klar med bøder til udenlandske vognmænd

Siden den 1. januar 2021 har udenlandske chauffører skulle arbejde efter danske løn- og ansættelsesvilkår, når de kører cabotagekørsel i Danmark. Hidtil har politiet og Færdselsstyrelsen kun udført vejledende kontroller; men fra den 1. april falder hammeren. Der gives bøder, hvis man overtræder reglerne.

- Vi har haft en aftale om, at politiet har forholdt sig vejledende de første tre måneder efter, at reglerne trådte i kraft, siger kontorchef i Færdselsstyrelsen Kirsten Søndergaard Munck.

- Det er en praksis, vi generelt har gode erfaringer med, og som har givet branchen tid til at tilpasse sig de nye vilkår; men reglerne vil blive håndhævet fra den 1. april.

De nye regler er en del af EU’s vejpakke og skal forhindre social dumping. Reglerne gælder både for chauffører, der kører i lastbiler ejet af udenlandske selskaber og i lastbiler, der er ejet af danske transportvirksomheders datterselskaber i udlandet.

Tre gode råd

Hos transportbranchens arbejdsgiver, ATL, er man tilhængere af, at myndighederne giver virksomhederne tid til at tilpasse sig de nye regler.

- Det er vores indtryk er, at mange har brug for den indkøringsperiode, siger direktør Lars William Wesch fra ATL. Han har følgende råd til virksomheder, som vil køre cabotage i Danmark:

* Man skal huske at registrere sin cabotagekørsel i Registret for Udenlandsk Transport (RUT).

* Man skal aflønne chaufførerne til den fastsatte timeløn.

* Chaufførerne skal medbringe de nødvendige dokumenter i lastbilen.

De nye regler om danske løn- og ansættelsesvilkår gælder også transporter, som kører vejdelen af en kombineret transport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127