23948sdkhjf

Går sammen om at opbygge betonbiler

Nyt firma vil lave løsninger til betonbranchen, som ikke tidligere er set i Danmark

To virksomheder med forstand på tromlebiler til færdigbeton stikker nu hovederne sammen og skaber et tredje firma med speciale i super-betonbiler.

Den nye betonbil-leverandør er døbt Conmat og udspringer af virksomheden Kebok i Esbjerg, som selv har kørsel med færdigbeton, og Kudsk & Nissum A/S i Vojens, som både har mange års erfaring med opbygning af specialbiler og servicering af netop betonbiler.

Conmat er klar til at byde ind med løsninger til betonbranchen, som ikke tidligere er set i Danmark. Og så satser firmaet i øvrigt på også at overraske det svenske marked med de nye muligheder. Kebok kører selv i øjeblikket med en prototype på en betontrailer med forskydelig tromle og 18 meter bånd.

Den første bil, som den nye virksomhed vil være klar til at sende på gaden som demo-bil i næste kvartal, vil være en klassisk fireakslet 8x4 lastbil med 9 kbm tromle og det nye 18 meter bånd.

Foruden opbygning af betonbiler med helt nye muligheder, vil Conmat levere materiel fra den tyske fabrik Euromix, som blandt andet producerer betonbiler, betontrailere, tipløsninger og betonpumper.

Personerne bag Conmat, som også anvender navnet Nordic Concrete Material, er direktør Esben Bjerg Olesen, som deriver Kebok, og Morten Kudsk, som er medejer af transportfirmaet Kudsk & Nissum, som også omfatter den selvstændige virksomhed Lastvognscenter Syd.

Længere bånd

- En markant forskel på vores tromlebil og biler fra andre producenter er, at transportbåndet er længere end på nogen anden standard-betonbil. Vi har selv udviklet båndet med længere udskud, og det er dansk produceret, forklarer Esben Bjerg Olesen i en pressemeddelelse.

- Båndet på vores bil er to meter længere end de 16, som andre betonbiler har. Normalt er transportbåndet på en tromlebil 12 plus 4 meter, som altså giver en total på 16 meter. Vi producerer vores egne bånd, og de er 12 plus seks meter. Altså 18 meter i alt. Det giver selvsagt længere rækkevidde med mulighed for at læsse betonen af længere inde på byggepladser og i bygninger, siger han.

- Samtidig har vi tilføjet en mulighed for som ekstraudstyr at tilkøbe, at hele tromlen på betontrailere gøres forskydelig. Ved at ændre akselbelastningerne øger vi kapaciteten i tromlen med omkring 2,5 tons, fortæller Esben Bjerg Olesen videre.

Fokus på service

Det nye firma, Conmat, får base hos Kudsk & Nissum i Vojens, hvor opbygningen af tromlebilerne kommer til at foregå.

Her har Lastvognscenter Syd både mandskab og faciliteter til at færdiggøre bilerne med de ekstra features i forhold til betonbiler fra andre leverandører.

Det er også herfra, det nye firma vil styre og levere en høj grad af service til bilerne. Esben Bjerg Olesen og Morten Kudsk har nemlig stort fokus på vigtigheden af, at der ikke blot skal sendes nye biler ud af værkstedet i Vojens.

- Det er afgørende vigtigt, at vi løbende følger op med service overfor vores kunder. Kudsk & Nissum med Lastvognscenter Syd er kendt i hele transport- og lastbilbranchen både for den ypperste kvalitet og et meget højt serviceniveau. Det kommer Conmat og firmaets kunder til at nyde godt af, siger Esben Bjerg Olesen.

Morten Kudsk er i gang med at opbygge et landsdækkende net af servicepartnere, så Conmat er klar til at rykke ud med assistance, hvis en betonbil skulle få behov. Der står stor respekt om Vojens-firmaet i hele landsbilbranchen, og det vil Morten Kudsk benytte til at sikre Conmats kunder en god support både ved nedbrud og til den daglige service fra professionelle og anerkendte værksteder en række steder rundt om i landet.

Fandt en stærk partner

Hele tanken om at lave og sælge det helt tunge materiel til distribution af færdigbeton opstod, da Esben Bjerg Olesen fik mulighed for at købe rettighederne til betonbåndet, som brød med de hidtidige længde-begrænsninger.

- En smedemester havde forsøgt sig, men havde ikke formået at gøre projektet færdigt. I min egen virksomhed, Kebok, har vi mandskabsudlejning og rekruttering, men kører også beton med egne køretøjer og chauffører. Derfor har jeg det professionelle kendskab til, hvad der virker på tromlebiler - og hvordan. Så jeg købte tegningerne til projektet af smedemesteren og byggede mere på, forklarer Esben Bjerg Olesen.

Han begyndte at lege med tanken om tromlebiler, der kan lidt mere end "de andre" for to et halvt år siden. Derefter gik der et års tid med at bygge den første bil op.

Den var færdig i august 2019, og derefter fulgte en lang og grundig test hos nogle af Keboks gængse kunder rundt om i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094