23948sdkhjf

Politisk flertal vil gøre enorm betonfabrik på Lolland permanent

Lige nu er en gigantisk betonelementfabrik på Lolland i gang med at blive opført som led i byggeriet af den kommende Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Fabrikken er på størrelse med 200 fodboldbaner og skal producere 10 særelementer og 79 enkeltelementer, der hver er 217 meter i længden og omkring 40 meter i bredden.

Egentlig skal produktionsanlægget udelukkende opføres med det formål at levere elementer til det enorme tunnelprojekt, men nu vil et flertal i Folketinget have gjort fabrikken permanent. Det skriver Danmarks Radio.

Tanken er en del af regeringens oplæg til infrastrukturforhandlingerne, og bakkes ifølge mediet op af både Venstre, De Konservative og SF.

Venstes transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger således, at der er vil være masser af store byggeprojekter i fremtiden, som fabrikken kan levere elementer til.

Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges, siger han til Danmarks Radio.

Et fortov rundt om jorden

Ifølge Dansk Beton vil produktionsanlægget dække et areal på 1.250 gange 2.400 meter - heraf 750 gange 2.400 meter på land. På produktionsanlægget vil der kunne arbejdes på op til otte produktionslinjer ad gangen til standardelementer, og fabrikken ventes at skabe i gennemsnit cirka 2.000 arbejdspladser i den cirka seks et halvt år lange byggeperiode.

Til byggeriet af tunnellen skal der bruges så meget beton, at man ville kunne bygge et fortov rundt om jorden med den samme mængde beton, der skal bruges til sænketunnellen.

Femern Link Contractors (FLC) udfører selv store dele af arbejdet med etablering af tunnelfabrikken, men udbyder også underentrepriser og udstyrsleverancer løbende.

Per Aarsleff A/S er en af de i alt ni partnere i FLC, og entreprenørgiganten er derfor med til at etablere og drifte fabrikken under anlægsperioden af Femern-tunnellen. Virksomheden kan derfor spille en rolle i forbindelse med en eventuel permanent løsning. 

I en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad skriver Per Aarsleff A/S, at "man er klar over, at der politisk side foregår en del overvejelser i relation til fabrikken", men man ønsker ikke at udtale sig yderligere.

- Af samme årsag er jeg (på vegne af både Aarsleff og FLC) nødt til at henvise dig til vores bygherre Femern, hedder det. 

Licitationen - Byggeriets Dagblad forsøger at træffe Femern A/S for kommentarer. 

Femern Bælt-forbindelsen

  • Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
  • Anlægsfasen er godt i gang med opførelse af den store tunnelfabrik i Rødbyhavn og den tilhørende arbejdshavn. Når selve tunnelen er klar, skal de elektriske og mekaniske dele installeres. Arbejdet i Tyskland og Femern Bælt begynder i medio 2021.
  • Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i midten af 2029. Den får en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Tunnelen bygges med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden.
  • Tunnelens anlægsbudget er på 52,6 mia. - Inklusiv en reserve på 7 mia. kroner. Hertil kommer en forventet pris på 9,5 milliarder kroner for etablering af vej og jernbane mod tunnelen i Danmark.
  • Det er de to konsortier, FBC og FLC, der står for opførelsen af tunnellen.
  • Danmarks største entreprenørkoncern Per Aarsleff A/S er en af i alt ni partnere i FLC-konsortiet, som skal stå for at bygge portaler, ramper og landanlæg på både den danske og tyske side samt stå for produktionen og installationen af elementerne til selve sænketunnelen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109