23948sdkhjf

Erstatning for udskiftningsmoden bro

Fornyelsen af spor mellem Struer og Langå byder også på udskiftning af en broen ved Tange. Den nye jernbanebro bliver både højere og bredere.
26 broer renoveres som led i sommerens sporfornyelse mellem Langå og Struer. Ved Tange benytter Banedanmark lejligheden til også at udskifter jernbanebroen over Bjerringbrovej med en ny bro med større frihøjde og fribredde.

- Broen er moden til udskiftning, og vi benytter lejligheden til at opføre en bro, der er 1 meter højere og en meter bredere end den gamle, så eksempelvis busser til og fra attraktionerne El-museet og Tangeværket fremover kan køre under broen”, fortæller Banedanmarks projektleder Dan Rysgaard.

Mens arbejdet står på - fra 27. juni og frem til starten af august - er Bjerringbrovej spærret for trafik. Banedanmark anlægger en midlertidig vej og en midlertidig overkørsel ca. 300 meter øst for broen, så jernbanen kan krydses i arbejdsperioden.

Klipper broen i stykker
I slutningen af maj går Banedanmark i gang med forberedende arbejder. Der skal bl.a. etableres byggeplads på P-pladsen umiddelbart vest for broen og anlægges en midlertidig vej og overkørsel.

I perioden fra den 27. juni - 5. juli nedbrydes den gamle bro. Det vil foregå ved hjælp af en gravko, der henholdsvis hugger og ”klipper” broen i stykker. Herefter skal fundamentet til den nye bro opbygges, og i den forbindelse forstærker Banedanmark rørlægningen af vandløbet under broen.

Den nye bro monteres i dagene fra den 9.-11. juli. De nye broelementer – hvoraf de største vejer 5-6 ton - hejses på plads ved hjælp af en stor kran. Broen vil efterfølgende bl.a. blive forsynet med en membran, der skal beskytte betonkonstruktionen mod vand og fugt, og til sidst reetableres togsporet på broen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094