23948sdkhjf

Italiensk totalentreprenør kræver milliarder fra Vejdirektoratet

Totalentreprenøren på opførelsen af den nye storstrømsbro, det italienske konsortium SBJV, har gjort alvor af flere varsler og rejst et ”meget stort samlet krav” mod bygherren Vejdirektoratet, fremgår af et svar fra Vejdirektoratet, som transportminister Trine Bramsen (S) har sendt til Folketingets Transportudvalg.

Det skriver Licitatioen - Byggeriets Dagblad.

”Kravet består af en række delkrav, som sammenlagt er i samme økonomiske størrelsesorden som den oprindeligt aftalte kontraktsum,” hedder det.

Med andre ord løber det altså angiveligt op i omkring 2 mia. kr., da kontraktstørrelsen på selve opførelsen af broen, som SBJV vandt i 2018, lød på 2.057,1 mio. kr.

Vi er i god dialog

SBJV ønsker ikke selv at kommentere årsagerne til sit krav.

- Vi er i god dialog med Vejdirektoratet om sagen, og har derfor ikke mulighed for at svare på dine spørgsmål, mens den dialog pågår, skriver konsortiets danske talsperson i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Fra bygherren lyder dog, at kravene går både på ”tekniske forhold og forsinkelse med ønske om kompensation”, og at de skal ”ses i lyset af, at entreprenøren gennem en lang periode har tabt penge på gennemførslen af byggeriet,” skrives det i svaret til Transportudvalget.

Komplicerede forhold

Hos Vejdirektoratet kan anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen dog ikke uddybe meget mere end det.

- Det er i væsentlig grad tidsmæssige krav, for han (totalentreprenøren, red.) er jo forsinket. Så er der en række andre forhold, som jeg ikke vil komme ind på. Det er komplicerede forhold som ikke let kan udredes, siger han til Licitationen

Erik Stoklund Larsen siger, at han ikke kan fortælle, hvad SBJV lægger til grund for, at Vejdirektoratet er ansvarlig for tab.

Den ny storstrømsbro

Broen bliver cirka 4 km lang og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen

Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen gang- og cykelsti.

Det er det italienske joint venture SBJV med selskabet Itinera i ryggen, der bygger broen for den danske stat med Vejdirektoratet som bygherre.

Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro ligger nu på 4,5 mia. kr. Totaludgiften forventes overholdt.

Den eksisterende bro åbnede i 1937. Den rives ned når den nye bro står færdig.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174