Efter omkring ni timers arbejde, hvor broen med en fart på seks meter i timen blev skubbet de 36 meter fra støbepladsen, kom jernbanebroen på plads i det hul i jernbanedæmningen, der var gjort klar til broen.
- Broindskubningen gik lige efter bogen. Vi begyndte tirsdag og fortsatte tidligt onsdag morgen, klokken 15 stod broen, hvor den skulle, og herefter kunne vi gå i gang med at rigge udstyret fra, siger projektleder Marianne Rasmussen.
Ved indskubingen blev broen hævet fem centimeter og ved hjælp af otte donkrafte skubbet fremad på et skinnesystem. Under hele operationen blev der foretaget løbende kontrolmålinger for at sikre, at broen ikke vred sig, og at den kom til at stå præcis, hvor den skulle.
Stået på siden december 2011Jernbanebroen er 34 meter lang, 13,5 meter bred og vejer 2.000 ton. Siden december 2011 har Banedanmarks entreprenør, Arkil A/S, arbejdet med at støbe den store betonbro på byggepladsen umiddelbart syd for Øster Doense og med at etablere det tilhørende vejanlæg. Nu fortsætter arbejdet med at fylde op med jord på hver side af broen, komprimere jorden og derefter lægge skærver, skinner og sveller på broen.
.
Mandag en 29. oktober vil togtrafikken, der har været afbrudt siden den 20. oktober på grund af broindskubningen, blive genoptaget. Vejen, der skal føre under jernbanebroen, forventes at åbne i december, og når det sker, vil overkørslen i Storegade i Øster Doense blive nedlagt.
