Det samlede danske køkkensalg har stabiliseret sig de sidste par år, men der er fortsat langt fra det nuværende omsætningsniveau på lidt over 3 mia. kr. til de omkring 4,2 mia. kr., som branchen omsatte for i 2007.
Og ifølge Lars Bay-Smidt, der er administrerende direktør i Nobia Danmark, er der fortsat behov for en konsolidering i branchen:
- Markedet er faldet betydeligt siden 2007, så der er ikke plads til så mange spillere, som reelt er her, siger han i et interview med Jyllands-Posten.
Her giver han dog samtidig udtryk for, at der i 2012 har været marginal fremgang i forhold til omsætningen på 1,6 mia. kr. i 2011. Nobia Danmark-direktøren ser tegn på, at det danske marked igen er ved at udvikle sig positivt – ikke mindst i København og de andre større byer.
Årsagen til, at køkkenbranchen har stabiliseret sig med en svagt stigende omsætning er en positiv udvikling i eksporten, der udgør tæt på en tredjedel af den samlede omsætning. Netop eksportmarkederne er også i fokus hos Nobia Danmark, der står bag varemærkerne HTH, Invita og Uno-Form:
- Eksporten er med til at sikre væksten for os. Så vi vil fortsat forsøge at øge afsætningen i udlandet, fastslår Lars Bay-Smidt over for Jyllands-Posten.
Nobia Danmarks 2012-regnskab er endnu ikke offentliggjort.