23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Minister indvier stort skolebyggeri

I Frederikshavn blev afslutningen på byggeriet af den 13.500 m² store Nordstjerneskolen markeret mandag. Undervisningsministeren stod for den officielle indvielse.








Byggeriets parter

Bygherre: Frederikshavn Kommune/Team OPS

Arkitekt: Arkitema Architects

Totalentreprenør: MT Højgaard

Ingeniør: MT Højgaard, Brix & Kamp

Øvrige rådgivere: Arkinord, Dan Ejendomme,

DnB NOR Bank ASA








Mandag den 11. marts var undervisningsminister Christine Antorini med til at markere den officielle indvielse af Nordstjerneskolen i Frederikshavn – en ny skole der samler tre eksisterende skoler i den nordjyske by. Skolens 1.150 elever flyttede ind i januar 2013 og har således allerede fordelt sig rundt i den femtakkede stjerneform, der underinddeler skolen i mindre zoner: - Det gode ved stjerneformen er, at den aldersmæssigt fordeler eleverne i zoner, så der opstår en række mindre skoler i den store skole. Alle klasserum orienterer sig direkte mod et fællesareal og tiltag som transparens og mobilvægge giver fleksible muligheder, og gør det nemt for de enkelte årgange at samarbejde på tværs. Derudover tilbyder de mange fællesrum og nicher oplagte zoner for projekt- og gruppeorienteret undervisning for elever på samme læringsniveau, forklarer Pernille Østergaard Svendsen, kreativ leder hos Arkitema og ansvarlig for udviklingen af Nordstjerneskolen. Hun betegner Nordstjerneskolen som ”et skoleeksempel på fremtidens folkeskole”, og det er skoleleder Lene Burchardt Jensen enig i: - Det er lykkedes over al forventning at etablere oplevelsen af den lille skole i den store skole. Arkitekturen har gjort den lille skole naturlig og både elever og lærere opholder sig primært i den stjernetak, som hører til årgangen. Hele skoledagen foregår i zonen med små afstikkere ind til det store fælles centrum. Følelsen af tilhørsforhold til den lille skole er nået. Fremadrettet er vores fokus at sikre trivsel på tværs af alle årgangene, siger hun.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125