23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bro klar efter et år og 32 dage

Efter flere forsinkelser har Banedanmark nu sat dato på færdiggørelsen af jernbanebroen over Limfjorden.

Al togtrafik over Limfjorden har være indstillet, siden et finsk containerskib den 28. marts 2012 påsejlede jernbanebroen over Limfjorden og beskadigede broklappen.

I maj udpegede Banedanmark

MT Højgaard til at stå for byggeri og montering af en ny broklap

på jernbanebroen. Arbejdet blev dog

forsinket i flere omgange

, hvorefter færdiggørelsen af reparationen blev udskudt på ubestemt tid.

Nu er Banedanmark dog så langt i arbejdet med forberedelsen af broklappen til montering, at der sætte datos på, hvornår der igen er fuld normal togdrift over Limfjorden:

- Der skal ikke herske tvivl om, at der allerede burde have kørt tog over Limfjorden igen, men nu er vi så langt med de sidste tekniske tilpasninger og justeringer af den nye broklap og den gamle bro, at vi kan sætte dato for genåbningen af Jernbanebroen til fuld normal togdrift - det bliver den 29. april, udtaler Jesper Hansen, adm. direktør i Banedanmark.

Sidste justeringer mangler

- Over de kommende uger afslutter vi justeringen af broklappen og den bropille, hvor den skal monteres, så også den del lever fuldt op til de tekniske og kvalitetsmæssige krav. Når det er på plads, så kan broklappen blive sejlet ud og monteret. Lige så snart broklappen er tilsluttet, går Banedanmark i gang med at justere sporet og foretage de afsluttende sikringsarbejder. Derefter tester vi broen, og så kan den åbnes til togtrafik, fortsætter Jesper Hansen.

Broklappen forventes monteret i uge 15, og under monteringen må det ikke blæse over 8 m/s, og strømmen må højst være 1½ knob. Der er afsat tid i planen frem mod den 29. april til, at vind og vejr kan forsinke denne fase. I perioden fra monteringen af broklappen til genåbning af togtrafikken over Limfjorden vil der være spærret for gennemsejling under broen.

Forventer mindre vedligeholdelse

Jesper Hansen beklager, at den nye broklap til Jernbanebroen har været så længe undervejs:

- Det har været en meget sej omgang, ikke mindst for passagererne, der har og fortsat må tage bussen over Limfjorden, og det har på ingen måder været acceptabelt. Men den nye broklap, der bliver monteret, er gennemtestet og kan nu leve op til jernbanens kvalitetskrav – og det sikrer også, at passagererne ikke skal generes med, at vi skal tilbage og udføre unødigt meget vedligeholdelsesarbejde på broklappen over de kommende år, slutter Jesper Hansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|