23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Skulptur, destination og ansvar – interview med Atelier Lorentzen Langkilde (1 ud af 3)

I anledning af deres 10-års jubilæum har vi sat Atelier Lorentzen Langkilde  i stævne til en snak om tegnestuens tilgang, visioner og BIM.  

De fysiske omgivelser understreger, at Atelier Lorentzen Langkilde er noget særligt i den danske arkitektbranche. Arbejdsrum, møderum og modelværksted er placeret en-suite i den store herskabslejlighed ud mod H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen i hjertet af København. I døråbningen hænger diskoficerede glimmer-strimler som vidnesbyrd om at Atelier Lorentzen Langkilde, der normalt kaldes ALL, tidligere i år fejrede tiårs jubilæum. De 8 ansatte er samlet omkring en bordgruppe, der understøtter kreativt samspil, samtidig med at alle medarbejderne er dybt engagerede i deres arbejde. 

“Kristian og jeg har tidligere været ansat på nogle af landets største tegnestuer. Men for ti år siden startede vi atelieret ved at springe ud i åbne arkitektkonkurrencer, hvilket stadig er vores primære opgavetilgang,” indleder Kasper Lorentzen, som sammen med Kristian Langkilde er grundlæggere af ALL. 

“Det er en meget atypisk tilgang, som betyder, at vi har lukreret på en anden type projekter – som alle har været megafede – men til gengæld har der ikke altid været så meget stabilitet i opgavetilgangen. Med tiden har vi heldigvis fået en række faste kunder, og nu bliver vi løbende inviteret til indbudte konkurrencer i Norge,”  fortæller Kasper. 

Strategiarbejde identificerer tegnestuens fundament 

ALL har netop gennemført et omfattende udviklingsarbejde, der har resulteret i identifikationen af tre kernebegreber, som udgør tegnestuens strategiske fundament. 

Første begreb er Skulptur, hvilket Kasper forklarer således, “Vi sætter noget i verden, som man ikke lige kan tage ned. Det skal forstås som skulpturel i kunstnerisk forstand – formet af os, men også af stedet og byggeprogrammets indhold.” 

Destination er det andet begreb og understreger ønsket om at tilføre projekter ekstra værdi. Det kan være ved at skabe en egen identitet eller udvikle et brand, f.eks. ved at iscenesætte projektets program på en unik måde, så det færdige projekt giver brugerne nye oplevelser.

Tredje begreb er ansvar og hænger tæt sammen med bæredygtighed. Det handler blandet andet om et skarpt fokus på at tage udgangspunkt i et givent projekts eksisterende kvaliteter – herunder upcycle de eksisterende materialer. “Vi skal tage ansvar med udgangspunkt i projektets muligheder. Det må ikke blive bæredygtighed for certificeringens skyld, hvilket nogle gange bliver resultatet af de gængse bæredygtighedscertificeringer, hvor man måske ender med at bygge 12 overflødige brushoveder for at opnå den optimale certificeringsscore. Ofte er de tiltag med den største grønne effekt usynlige, som det for eksempel er tilfældet ved upcycling af beton til konstruktioner.” 

Høje Tåstrup Rådhus

Det nye rådhus i Høje Taastrup understreger på mange måder Atelier Lorentzen Langkildes tilgang med fundamenter af genanvendt beton og upcyclede træbeklædninger. Rådhusbygningen er udviklet i samarbejde med PLH Arkitekter og COWI med Høje Taastrup Kommune som bygherre. Et rådhus er som udgangspunkt folkets bygning, og det nye rådhus i Høje Taastrup møder borgerne i øjenhøjde og er en skulpturel markør i hjertet af den nye bydel i Høje Taastrup. Bygningen er placeret på et inviterende terrassedæk, som fletter bygningen sammen omgivelserne, mens den offentligt tilgængelige tagetager giver borgerne adskillige views ud over kommunen.  

Under udviklingen af deres projekter arbejder ALL både med 2D i CAD og 3D i BIM. Derudover bevæger de sig lige så gerne væk fra computeren for at dyrke den analoge proces. 

“Når vi laver internationale konkurrencer, skal vi gøre vores bedste for at opnå en kulturel forståelse for konteksten. Den kommer nogle gange bedst frem i håndskitser og papmodeller,” fortæller Kasper Lorentzen. 

Tegnestuens bevæger sig dog i højere grad mod BIM, for at bygge bro mellem skitsering og projektering.

“Vi konverterede til Archicad for knapt to år siden. Vi havde i mange år ønsket os et bedre program, og havde hørt meget godt om Archicad. Fordelen ved at vi er en relativt lille tegnestue er, at vi lettere kan skifte platform. Derfor kom vi hurtigt i gang, da vi først havde udpeget det rigtige projekt til at skifte fra CAD til BIM. I dag kører 3-4 af vores projekter i Archicad. Sammenlignet med andre værktøjer, oplever vi at Archicad er lettere tilgængeligt end Revit. AutoCAD sammenligner jeg stadig med den gamle tegnemaskine og skummodellerne. Vi vil gerne forestille os at lægge AutoCAD helt fra os, især med hjælp fra Emil, hvilket er en god ambition. Men på den anden side er der en bemandingsmæssig fordel ved at benytte et program, som alle nyuddannede arkitekter kender,” forklarer Kasper.

Han uddyber, hvordan studerende giver tegnestuen en bredde, som er vigtig for at kunne skabe de rigtige løsninger: “Praktikanter fra hele verden giver international kultur. Her er AutoCAD mere gængs. Omvendt er praktikanter fra nogle lande, som for eksempel Portugal, meget velbevandrede i Archicad, men det er de personlige kompetencer, der er mest afgørende, når vi vælger medarbejdere, som kun er på tegnestuen i et halvt eller helt år, og gerne skulle kunne deltage aktivt på projekterne fra starten uden først at skulle omstilles til et andet værktøj”.

Dette er første del af interviewet med Atelier Lorentzen Langkilde – du kan læse hele interviewet på GRAPHISOFT Center Danmarks hjemmeside, du rammer her →

 

GRAPHISOFT Center Danmark
Rentemestervej 62
2400 København NV
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK40824057

Kontaktperson

Thomas Graabæk
Arkitekt - Indehaver
+45 26285306 tg@formfaktor.dk

Send til en kollega

0.047