23948sdkhjf

Ny lederuddannelse til byggebranchen

For at øge produktiviteten og konkurrencevnen i dansk byggeri tilbyder en række af branchens førende eksperter en helt ny lederuddannelse som IKT-Koordinator.
Med bekendtgørelse 118 & 119 er der kommet nye regler til i dansk byggeri. Formålet med reglerne er at hjælpe til besparelse og produktivitetsforøgelser, der kan påvirke byggeriets bundlinje og branchens konkurrenceevne. Det er bygherres ansvar at sikre, at disse krav overholdes og at det indbyggede potentiale derved også opnås – hvorfor der skal udpeges en formelt ansvarlig IKT-Koordinator.

IKT-Koordinatoren er formelt ansvarlig for overholdelse af reglerne, og vil derfor have en afgørende betydning for, om kravene indfrier potentialet for bygherre og parterne med produktivitetsforøgelse, besparelser og forbedrede resultater.

IKT projektstyring forbedrer bundlinjen
- Med denne uddannelse vil vi skabe et Center of Excellence, hvilket betyder, at vi danner grundlag på branchens best practice, bruger førende eksperter som undervisere og uddanner vores kursister til Excellence, der i denne sammenhæng handler om produktivitets-forøgelser, bedre bundlinje, effektiv IKT projektstyring, samt evne til at træffe de bedste beslutninger, udtaler Kim Jacobsen fra Balslev & Jacobsen A/S, der har en partnerandel i den nye lederuddannelse.

Balsev & Jacobsen, advokatfirmaet Bech-Bruun og Byggeweb A/S er ligeværdige partnere i realiseringen af den nye lederudddannelse.

- Det er en fornøjelse at arbejde sammen med en så kompetent gruppe af undervisere, der brænder for det samme som jeg – at hjælpe byggeriet med at øge vores produktivitet og konkurrenceevne, udtaler Mads Bording fra Byggeweb A/S.

Første uddannelse af sin art
Dette er den første professionelle uddannelse af fremtidens ledere i dansk byggeri, der skal sikre bedre lønsomhed for alle involverede parter i projektet, reduktion af byggeriets risiko, og professionel aflevering med fokus på byg- og driftsherrens behov. Uddannelsens sigte er at bidrage til øget konkurrenceevne for de virksomheder, hvor disse nye specialister har deres hverdag.

- I min hverdag oplever jeg de sager, der er gået galt og konsekvenserne er store og omkostningstunge. Denne uddannelse vil give IKT-Koordinatoren en juridisk forståelse, der vil kunne afhjælpe mange tvister inden de opstår og svare på mange spændende spørgsmål fx hvem der har ret og ejerskab over eks. en BIM-model, udtaler Pedram Moghadam fra Bech Bruun.

Uddannelsen tager udgangspunkt i kravene til digitalisering for offentligt og alment byggeri, se bekendtgørelse 118 & 119. IKT-Koordinatoren har til ansvar at stå for IKT-koordineringen og sikre at gældende lov og krav bliver opfyldt.

For mere information besøg www.iktkoordinator-kbh.dk

Fakta om IKT
Folketinget har ændret “Lov om offentlig byggevirksomhed”, så kommunalt og alment byggeri fremover også omfattes af IKT-bekendtgørelsen. Loven indeholder en række krav, der skal fremme kvalitet, innovation og produktivitet i byggeriet. Grundlaget er de regler, der i en længere årrække har været gældende for statslig byggevirksomhed.


Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125