23948sdkhjf

Aarsleff rammer milepæl på milliardprojekt

Råhuset til et nyt terminalområde i Københavns Lufthavn står færdigt, og det er netop blevet fejret ved et rejsegilde på byggepladsen

Et af de største byggerier i Københavns Lufthavns historie har netop markeret rejsegilde. Her opføres et nyt terminalområde i lufthavnens centrum mellem finger B og C. Fordelt på syv etager vil det give 60.000 nye kvm til lufthavnen.

- Vi fremtidssikrer Københavns Lufthavn ved at udbygge og ombygge et af de mest centrale steder i lufthavnen, siger Christian Poulsen, adm. direktør i Københavns Lufthavn, i en pressemeddelelse.

Entreprenørkæmpen Per Aarsleff skrev i efteråret 2021 under på opgaven med en totalentreprisekontrakt på 2,1 mia. kr.

Udvidelsen af Københavns Lufthavn

Arkitekt: Vilhelm Lauritzen Arkitekter

Entreprenør: Aarsleff

Pris: 5 mia. kr.

Mål: 180x60 meter

Samlet højde: 35 meter inkl. to kælderetager

Udbygning: 60.000 kvm

Ombygning: 11.000 kvm

2½ kilometer bagagebånd i kælderen under den nye bygning. Lufthavnen råder i forvejen over 10 kilometer bagagebånd

I forbindelse med byggeriet lukker 36 butikker og spisesteder, og cirka 50 nye åbner, når byggeriet er færdigt.

Kilde: Københavns Lufthavne A/S

- Vi er nået rigtig langt, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat, men der er et par år endnu med fokus på styring af byggeriet og indretning af området. Byggeriet betyder også, at de fleste passagerer vil opleve en lufthavn under forandring, hvor en del af det eksisterende terminalområde er lukket af, siger Christian Poulsen.

Prisen på byggeriet er omkring 5 mia. kr. Dele af det nye terminalområde vil stå klar i 2027, mens det endelige byggeri er færdigt i 2028.

Bygget til ombygning

Det nye byggeri måler 180 gange 60 meter, og 25 meter i højden. Konstruktionen er designet, så den kan blive ombygget i fremtiden, hvis der bliver behov for det. 

Vi fremtidssikrer Københavns Lufthavn ved at udbygge og ombygge et af de mest centrale steder i lufthavnen Christian Poulsen, adm. direktør i Københavns Lufthavne

De lange gitterdrager med et frit spænd på op til 60 meter bærer loftet og sikrer, at bygningen har så få bærende søjler som muligt. Det er med til at give passagererne en glidende og overskuelig oplevelse i det nye terminalrum.

Antallet af fly i Københavns Lufthavn er stort set det samme som i midten af 1990’erne, men i samme periode er antallet af passagerer fordoblet. Det har lagt pres på essentielle funktioner som bagageudlevering og paskontrol.

Derfor vil der i forbindelse med det nye terminalområde blive bygget en dobbelt så stor bagageudlevering, kapaciteten i paskontrollen i finger C bliver øget, og så bliver passageroplevelsen løftet til et nyt niveau, hvor mere plads, lys, luft og en have, der går gennem alle etager i bygningen, vil danne rammen om turen ud i verden.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11