23948sdkhjf

Ingeniørkunst i topklasse: Storebæltsbroen skal have historisk vedligeholdelse

Sund & Bælt har gennemført en helt særlig operation for at sikre Storebæltsbroens langsigtede funktionalitet

For første gang siden åbningen i 1998 er den vestlige del af broen blevet løftet. 

Det sker i kølvandet på flere års forberedelser, og ingeniørmissionen sker med henblik på at sikre broens fremtidige fleksibilitet.

Og det er en opgave, der kræver en helt særlig tilgang, hvorfor det også har krævet så stort et forarbejde.

- Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver del er unik, og derfor er det en stor ingeniørbedrift, at vi har fundet en sikker og effektiv metode, siger Sophie Juulsgård, ingeniør og projektleder i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

Teflon-plader skal løftes

Rent teknisk foregår det ved, at man skal ind til de teflon-fremstillede glideplader, der ligger mellem de øvre og nedre sektioner af lejerne. Glidepladerne er 6 millimeter tykke, når de er nye, men når de rammer tre millimeter, skal de skiftes. Og nu er det altså tid.

Pladernes formål er at stabilisere broen. Der sker ved, at de udvider sig, når temperaturen stiger, og trækker sig sammen når det bliver koldt. Men efter mere end 25 års brug er tiden nu inde til at udskifte disse glideplader.

Løftet blev udført med 12 specialdesignede donkrafte med en samlet kapacitet på 9.000 ton, der kan hæve broen cirka 20 millimeter. Det vil være nok til at udskifte glidepladerne mellem brolejernes over- og underdel. Glidepladerne af teflon er afgørende for broens evne til at tilpasse sig temperatursvingninger.

- Det har været afgørende at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken. Vi er lettede og stolte over, at prøveløftet gik efter planen, siger Sophie Juulsgård.

Vedligeholdelsen vil strække sig over 3-5 år, og vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.

Kort om det historiske bro-løft

  • Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
  • Det er et brofag på ca. 110 meter, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
  • Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
  • Rambøll er rådgiver på opgaven.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094