23948sdkhjf

Leverer stål i massevis til Femern-forbindelsen: Vi ved faktisk ikke, hvornår det stopper

Tibnor og Ahlsell leverer bunkevis af stål til Femern-forbindelsen

Det kræver flere hundrede kilometer kølerør at holde et af de største anlægsprojekter, Femern-forbindelsen, på rette spor. 

Og det stiller store krav til leverandørerne. Blandt dem er eksempelvis Ahlsell og Tibnor, som begge spiller en central rolle i leveringen af kølerør til projektet. Sidstnævnte har blandt andet hjulpet Ahlsell med leverancen af de mange stålrør.

- Vi ved faktisk ikke, hvornår vi ikke skal levere mere, for ordrerne kommer lidt dryppende. Indtil videre har vi dog en klar forventning om, at vi skal levere det her i en del år endnu, måske en tre til fem år endnu, og så må vi se derefter, siger Jacob Gadegaard, som har været projektleder på projektet for Tibnor.

Nok på lager

Indtil videre har leverancerne ifølge Jacob Gadegaard kørt som smurt. Men det er stadig vigtigt at holde tungen lige i munden, når det kommer til at finde den rette balance mellem lagerbeholdning og produktion af stålrørene.

- Vi skal ikke producere flere hundrede kilometer på en gang, for skulle de stoppe produktionen hos Femern-forbindelsen, så ender vi med en masse stål og ser dumme ud. Så det er med at have nok på lager og til rådighed hos vores producenter uden at have for meget, siger han.

Rørene er nødvendige for at sikre, at betonen hærder korrekt under opførelsen af tunnelen og broerne, så varmen i betonelementerne kan slippe ud, når de støbes.

- Der skal bruges rigtig mange rør til rigtig mange betonelementer, så det er klart, det er ikke blot en pakke, vi skal sende. Det er lastbiler fyldt med stål, fortæller Jacob Gadegaard.

Leverer i Danmark og i Tyskland

Opførelsen af Femern Bælt-forbindelsen foregår både i Danmark og Tyskland. I starten skulle Ahlsell kun levere de specialtilpassede kølerør til den danske del af projektet. Men i takt med, at arbejdet er skredet frem, er opgaven blevet udvidet, og Ahlsell og Tibnor leverer nu også til byggepladsen i Tyskland.

Her har Tibnor blandt andet kunnet hjælpe med fleksible leverancer til den store byggeplads ved Rødbyhavn.

- Det er efter et halt års tid, hvor vi har leveret det her stål, at Ahlsell spørger os, om vi også kan levere til Tyskland. Det var som sådan ikke det store problem, men det er klart, at når man ikke har et dagligt setup med leverancer, der fast kører til den tyske adresse, så er der noget logistik-arbejde i det, forklarer Jacob Gadegaard.

Tibnor leverer stål til Norden og Baltikum og har 1.200 medarbejdere i syv forskellige lande.

Femern Bælt-tunnelen forventes at stå klar i 2029.​​

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053