23948sdkhjf

Elever skal undgå kulturchok

Ib Larsen, der er mester i murerfirmaet Allan Larsen & Sønner, sørger for, at eleverne ikke får et kulturchok, når de kommer i lære.
Den gode læremester forbereder de unge elever, så de ikke får et kulturchok. Murerfaget kan se legende let ud, men er det ikke. Og for nogle unge er det svært alene det at møde om morgenen. Derfor bruger murermester Ib Larsen fra Allan Larsen & Sønner i Roskilde altid en samtale med de unge til at forberede dem på kulturchokket. I samtalen ridser han op, hvilke forventninger han har til en praktikant i virksomheden med 15-18 ansatte. Lige nu har virksomheden, der arbejder med renoveringer, ombygninger og tilbygninger af f.eks. badeværelser, to praktikanter og en tredje er på vej. - Ideen er, at eleverne til samtalen skal spørge om alt muligt, så de får en ide om, hvad faget indebærer. Efter de er startet, har jeg også løbende samtaler med dem for at tjekke, om der er noget, der bør gøres anderledes, om der er personer, de ikke kan med, eller om vi på arbejdspladsen har en bestemt væremåde, der ikke er så smart, siger Ib Larsen, der ikke er søn af Allan Larsen, som grundlagde firmaet. Men sammen med Allan Larsens søn Ole blev der fra 1997-1999 lavet et glidende generationsskifte, hvorfor der i dag altså er to mestre.

Giv dem opgaver
Ib Larsen mener, at det er vigtigt, at eleverne rent faktisk får nogle opgaver. Der skal uddelegeres. Det sker gennem de svende, der styrer de enkelte sjak. I hvert fald forsøger virksomheden hele tiden at give de unge en gulerod til at blive bedre. Ambitionen er, at eleverne det sidste halve til trekvarte år er klædt fagligt på til at køre ud på selvstændige opgaver. - Vi forklarer selvfølgelig i dybden, hvad de skal lave og tager ud på stedet og viser dem det. Vi sikrer os altid, at eleven har forstået opgaven. Vi beder dem ringe, hvis de er i tvivl. Og hvis de ikke spørger om det samme hver gang, må de gerne ringe 20 gange, siger Ib Larsen, der godt ved, at det er svært for en elev at indrømme, hvis de ikke forstår opgaven. - Men vi lærer dem, at vi hellere vil have, at de er ærlige. Vi vil gerne tegne og vise - og gør meget ud af, at det er smart at spørge. For de kan ikke vide alt, siger Ib Larsen.

Ros og kritik
Mestrene vil selvfølgelig gerne have, at eleverne også prøver selv. Så finder de ud, om de har lavet noget lort eller været skideheldige. - De skal ikke bare sige ja, ja og så gå hen og lave noget lort, så bliver vi sure. Men vi gør også meget ud af, at det negative tit kan vendes til noget positivt. Vi vil jo have, at eleverne føler sig trygge. Derfor skal de have ros, når de har brugt knoppe, og derfor får de også skældud, når de har kvajet sig og lavet nogle indlysende fejl, pointerer Ib Larsen. Ellers gør Allan Larsen & Sønner meget ud af, at det skal være sjovt og hyggeligt at gå på arbejde. Mestre, svende og lærlinge tager fis på hinanden. - Men vi klæder eleverne på, så de kan skelne mellem, hvornår det er tid til fis og ballade og hvornår der skal arbejdes, siger Ib Larsen.

Nye input
Ib Larsen mener, at eleverne gør, at virksomheden hele tiden føler sig ajour med, hvad der sker på skolerne. Holdningen er, at man skal have elever, fordi man skal være med til at præge murerfaget. - Det er spændende at udvikle de unge og få unge mennesker ind i systemet. Det er en inspirerende måde at få nye input på, siger Ib Larsen, der både sidder i Dansk Byggeris murersektion i Roskilde Amt og i fællesudvalget på den tekniske skole. - Jeg brænder for, at vi skal have flere lærlinge og dermed svende i murerfaget. Jeg vil gerne skubbe gang i andre i branchen, som ofte sidder og venter på, at vi uddanner folk, og så overtager de kransekagen. Vi skal have flyttet de virksomheder, så de også selv tager et ansvar for at uddanne de unge, påpeger han.

Kombinationsaftale
Ib Larsen har besluttet, at han vil prøve at have en elev på en såkaldt kombinationsaftale. Sammen med andre virksomheder kan man dele ansvaret for de unges uddannelse. - Fordelen er, at det vil være mere fleksibelt. Vi er f.eks altid nede om vinteren og så ville det være praktisk, hvis vi planlagde at have eleven fra 1. juni og frem og så en anden virksomhed overtog efter tre til otte måneder. Mange er utrygge ved at tage lærlinge. Derfor vil jeg gerne give inspiration til andre, fastslår Ib Larsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11