I dybet af München tester Volvo sin nyeste elmaskine

En klassisk byggeplads er det ikke.
I den sydtyske storby München opererer Volvo CE’s elektriske L120-hjullæsser i trange tunneler og underjordiske rum, hvor hverken dieselos eller støj er velkomment.
Her bliver maskinen testet noget hårde forhold. Det oplyser Volvo CE i en pressemeddelelse.
Anledningen er opførelsen af den nye S-Bahn-station Marienhof – et stort anlægsprojekt for Deutsche Bahn, som gennemføres af joint venturet Arge Marienhof (Implenia og Hochtief).
Her arbejder mandskab og materiel i et tryksat miljø, hvor man må tunnelere under grundvandsspejlet – svarende til et fire meter dybt dyk.
Diesel er decideret farligt
Under de forhold er diesel ikke blot uønsket – det er udelukket. Risikoen for brand gør fossildrevne maskiner direkte farlige.
- Kun elektrisk udstyr må bruges under disse forhold. Enhver dieselmaskine ville være en uberegnelig risiko, siger Reinhold Boiger, senior site manager hos Arge Marienhof.
Derfor er Volvo L120 Electric blevet udstyret med en række ekstra sikkerhedssystemer – som personsensorer, kameraer hele vejen rundt, automatisk brandslukning og løbende overvågning af batteritemperatur.

En teknisk og logistisk præstation
Maskinen er den første elektriske hjullæsser i sin vægtklasse, der er serieproduceret og sat i drift under jorden. Opgaven er at transportere udgravet materiale væk fra tunnelhovedet – lydløst og udstødningsfrit.
Og bare det at få maskinen ned på plads krævede millimeterpræcision midt i Münchens gamle bymidte, hvor adgangsvejene er snævre og bygningerne fredede.
Maskinen blev sænket 26 meter ned med kran gennem en åbning lige ved Rådhuset.
- Dette er ikke en standard byggeplads. Her kræves specialløsninger – og det har vi leveret, siger Jascha Henjes, Strategic Account Manager hos Volvo CE.
Et skridt mod elektrisk tunnelarbejde
Maskinen blev bestilt i slutningen af 2023 og var i drift i begyndelsen af 2025. Den har en batteritid på op til otte timer og samme råstyrke som dieselmodellen.
Og for Reinhold Boiger og hans hold stopper det ikke her:
- Vi vil bruge flere maskiner som denne – ikke kun i tryksatte omgivelser. Elektriske løsninger er også fremtiden for almindeligt tunnelarbejde siger han.