23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter: - Den udvikling gavner os

Kunder, myndigheder og nye klimakrav presser branchen mod mere energieffektive løsninger. Hos Kone er bæredygtighed blevet en central del af forretningen

I bygge- og anlægsbranchen møder leverandører stigende krav fra bygherrer, entreprenører og myndigheder om lavere CO2-aftryk og energieffektive løsninger.

Det mærker man tydeligt hos Kone A/S, der blandt andet leverer og producerer elevatorer og rulletrapper, hvor bæredygtighed er blevet en central del af forretningsstrategien.

Ifølge direktøren i den finske koncerns danske selskab, Richard Huber, oplever man, at det er kunderne, der driver udviklingen.

- Kunderne stiller i dag helt andre krav til os. Energieffektive løsninger og lavere CO2-aftryk er ikke længere et valg, men et krav. Vi arbejder systematisk på at udvikle løsninger, der både reducerer emissioner og sikrer tilgængelighed for alle, siger Richard Huber.

Især moderniseringsområdet er i vækst. Mange elevatorer i Danmark og resten af Europa er gamle og lever ikke op til nutidens standarder. Og Norden er et område, hvor bæredygtighed rimer på en god forretning med et marked, der er klart til grønne, og særligt energieffektive, løsninger.

- I Skandinavien ser vi tre store trends, der driver vores forretning: urbanisering, digitalisering og bæredygtighed. Folk flytter fortsat til byerne, teknologien udvikler sig hurtigere end nogensinde, og kunderne efterspørger bæredygtige løsninger. Alle områder, hvor vi kan hjælpe, siger Kone-bossen.

LCA-krav godt for forretningen

Efter at det nye bygningsreglement trådte i kraft den 1. juli i år med nye CO2-krav til, hvad forskellige bygningstyper må udlede, er bæredygtige løsninger kommet i højsædet. Det mærker man også hos Kone,  der ser de nye LCA- og bæredygtighedskrav som en klar fordel.

- Det flytter fokus væk fra prisen alene og over mod kvalitet og bæredygtighed. Den udvikling gavner os, fordi vi allerede ligger i front med ambitiøse mål og løsninger, der reducerer emissioner. Vi er branchens mest ambitiøse, når det kommer til CO₂-neutralitet, siger Richard Huber.

Han henviser til producentens ambition om at være CO₂-neutrale i 2030 samt reducere udledningerne fra egen drift med 50 pct. og 40 pct. fra produkternes materialer og energiforbrug.

Bærdygtighed som konkurrenceparameter

Det sker blandt andet gennem virksomhedens digitale DX-elevatorklasse. Ved hjælp af AI og digitalisering kan elevatortypen identificere op til 70 pct. af fejlene før de sker og reducere driftsstop med op til 40 pct. 

Det fungerer blandt andet ved, at elevatorenhederne selv kan aktivere en digitale service, hvilket både med forlænger udstyrets levetid, samtidig med at energiforbrug og omkostninger for kunderne reduceres.

Ved at forbedre førstegangsreparationsraten og gennem fjernservices reducerer Kone desuden behovet for unødvendige besøg på stedet og minimerer dermed kørsel Og med fortsat stigende krav til bæredygtighed i byggerier, gør det til et essentielt parameter at vælge leverandører og producenter på.

Det kommer i sidste ende Kone til gavn, lyder det fra Richard Huber.

- Bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter, der både skaber værdi for kunderne og driver vores vækst. Vi er her ikke kun for at levere elevatorer. Vi er her for at være en del af løsningen på fremtidens byer, siger han.

Kone Danmark er en del af den finske Kone-koncern, der har afdelinger over hele verden. I 1968 kom Kone til Danmark, da virksomheden opkøbte det svenske firma Asea Graham.

Virksomheden har i dag mere end 220 ansatte i Danmark, fordelt på afdelingerne i Ballerup, Odense og Aarhus, samt afdelinger i Grønland og på Færøerne.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.297|instance-web01