David Harritz er murermester i Aarhus. Han skal snart i gang med en større renovering af det lokale murerlaugs egne lokaler på Åboulevarden 47 i Aarhus.
Og så opstår der problemer.
Det skriver TV2 Østjylland.
For David Harritz og hans folk skal bruge rigtig meget udstyr. Værktøj, klæb, mørtel, stenblokke og meget mere, som i alt løber op i flere tons, skal flyttes op i opgangen.
Han viser en fyldt varebil, der holder parkeret cirka 250 meter fra der, hvor der rent faktisk skal arbejdes.
- Jeg tror kun, det her er en femtedel af alt det, vi skal bruge, siger David Harritz til mediet.
Han holder så tæt på, som han kunne komme denne dag. Han skal nemlig parkere sin bil på gaden ligesom alle os andre.
Firkantede parkeringsvagter - eller cityassistenter, som de hedder i dag - samt et dårligt samarbejde med Aarhus Kommune gør nemlig, at David Harritz ikke kan læsse sit udstyr af tættere på de adresser, hvor han skal arbejde.
- I gamle dage kunne vi tage ned på kommunekontoret, og så kunne de hjælpe os med, hvordan og hvorledes vi skulle gøre med skiltning, afskærmning og så videre. Der fik vi hjælp. I dag kan vi klare os selv. Vi får ingen hjælp, siger David Harritz.
David Harritz er derfor henvist til de 74 håndværkerparkeringspladser, der er placeret omkring i Aarhus og den almindelige gadeparkering. Engang i mellem vurderer David Harritz og hans folk, at de bliver nødt til bare at parkere ulovligt for at lå læsset deres udstyr ud af bilerne.
Og så kommer cityassistenterne, som ifølge murermesteren ikke ser igennem fingre med noget som helst.
- Slet ikke. Der er ikke noget med, at man kan lige vente et øjeblik. Det er nu. Og så får du bøden.
Og sommetider er den trussel ikke nok til, at murerne så rent faktisk flytter sig.
- Så siger vi, 'så giv os bøden', så vi kan læsse bilen af. Og det ved jeg godt, at det er måske forkert sagt, men vi er nødt til at handle på det. Og den oplevelse står han ikke alene med.
Jonas Balskilde er selvstændig tømrermester, og Michael Jørgensen driver et malerfirma. De oplever også, at det bliver sværere at arbejde i det centrale Aarhus.
- Der er nødt til at være en grænse for, hvad vi skal finde os i. Vi skal også have lov til at udføre vores arbejde herinde i byen. Tænk, hvis vi håndværkere strejkede i en uge, siger Jonas Balskilde til TV2 Østjylland.
Udfordringerne fik for nylig maleren Michael Jørgensen til at gå til tasterne på Facebook med et opråb til politikerne.
- Vi skal jo ind til byen for at male. Det er sådan lidt som om, at man slet ikke tænker på, at der også er nogle håndværkere, der skal frem og tilbage, fortæller Michael Jørgensen til det lokale medie.
Føler I jer glemt?
- Ja, det synes jeg.
Foruden den forøgede risiko for p-afgifter, hvis håndværkerne vil læsse af, hvor de skal arbejde, så går der også længere tid med at køre rundt i det centrale Aarhus. Særligt nævner håndværkerne lukningen af Vesterbro Torv, og den øgede trafik på de omkringliggende gader, som det har givet, som udfordringer i forhold til at komme fra A til B.
Nogen skal betale for både bøderne og den ekstra kørsel. Og den regning havner ifølge Jonas Balskilde hos kunderne.
- Mine kunder er jo helt almindelige mennesker, som knokler for at få tingene til at hænge sammen. Så synes jeg bare, det er en sindssygt ærgerlig tendens, at man skal til at indregne p-bøder.
Jonas Balskilde frygter i sidste ende, at det ender med 'københavnske tilstande'.
- I København koster en billig håndværker 1000 kr. i timen, og det er ikke til at få en håndværker, fordi man gider ikke arbejde inde i byen.
David Harritz er ved at nå grænsen for, hvor meget han vil finde sig i inde i Aarhus.
- Man føler sig ikke velkommen i sin egen by med de her arbejdsforhold, siger David Harritz.
Kunne du nå til en dag, hvor du vil sige nej til opgaver i det centrale Aarhus?
- Ja, det kunne jeg sagtens. Vi er tæt på at være der.
Rådmand for Teknik- og Miljømagistraten i Aarhus, Nicolaj Bang (K), er ked af at håndværkerne ikke føler sig velkomne i byen.
- Vi har jo lavet 70 håndværkerparkeringer i samarbejde med håndværkerforeningen netop for at gøre det nemmere, og de bliver også brugt rigtig meget, men det lyder til, at der er nogle flere ting, vi skal have gjort her, forklarer Nicolaj Bang til TV2 Østjylland.
I forhold til både de manglende muligheder for parkering til af- og pålæsning og de lidt stride cityassistenter, så mener Nicolaj Bang, at det er noget, der skal kigges på.
- Helt grundlæggende så skal det være til at passe sit arbejde i Aarhus. Det skal muligt for en håndværker at komme ind og have en fornuftig hverdag, og hvis vi har fået lavet et system og en praksis, som ikke fungerer, så er vi jo nødt til at få revideret det.
Nicolaj Bang fortæller derudover, at han nu vil tage fat i Håndværkerforeningen for at høre, hvad kommunen kan gøre.
Og meget kan tyde på, at der snart er forbedrede vilkår på vej til håndværkerne. Gert Bjerregaard og Venstre har blandt andet et forslag på vej om, at håndværkerne indenfor rimelighedens grænser skal kunne parkere og læsse af mellem klokken 7 og 8 om morgenen.
- Når man kommer op ad dagen, skal man så bruge noget mere fra bilen af, så skal man også have mulighed for at køre hen og parkere et kvarter, uddyber Gert Bjerregaard til TV2 Østjylland.
Derudover har Socialdemokratiet, De Konservative, Danmarksdemokraterne og SF et forslag på vej, der skal gøre livet nemmere for håndværkerne.
- Vi kender problematikken og har været i dialog med adskillelige aktører, og vi fire partier har et forslag på vej, som bliver lanceret de kommende dage, siger Jesper Kjeldsen, politisk ordfører for Socialdemokratiet i Aarhus.
Hvorfor har man ikke gjort noget tidligere?
- Der er sket ting før, problemet er, at det ikke har været tilstrækkeligt. Vi vil i virkeligheden have Aarhus lidt mere fremad, og vi vil lave nogle ændringer, som er til gavn for Aarhus' erhvervsliv, siger han.