23948sdkhjf

Rygende travlhed skaber optimisme hos Spæncom

Spæncom forventer overskud på bundlinjen for første gang i fire år, efter en travl anden halvdel af 2013, som blandt andet bød på en produktionsrekord.
Anden halvdel af 2013 har været så travl og produktiv for Spæncom, at betonproduktproducenten nu ændrer forventningerne til årets resultat fra et mindre underskud til et plus.

- Vi forventer sorte tal på bundlinjen, så hvad det angår, så ser det bedre ud. I foråret lå vi ikke så højt i udnyttelse af fabrikken, men andet halvår af 2013 har været ret godt, for nu at sige det på jysk. Produktionsaktiviteten har været høj over hele linjen, og målt på antal ton slog vi produktionsrekorden i Aalborg, siger adm. direktør Morten Chrone til Building Supply.

Han tiltrådte direktørposten i marts sidste år, og efter godt 10 måneder i stolen er han ikke i tvivl om, hvad den største udfordring i 2014 bliver.

- I ledergruppen har vi sat os ned og analyseret branchen sammenholdt med Spæncoms historik. Herefter har vi defineret en strategi, så den største udfordring i 2014 bliver at få den eksekveret og fastholdt. En ting er at sætte sig på et hjørnekontor med en fin PowerPoint-præsentation – det er straks noget helt andet, når idéerne skal omsættes til virkelighed.

På udkig efter salgsingeniører

Travlheden hos Spæncom har medført et øget behov for salgsingeniører, og faktisk kunne adm. direktør Morten Chrone godt tænke sig at ansætte to af slagsen, hvis de rette kandidater byder sig til.

Til gengæld er jagten på en ny lean-manager indstillet, efter Spæncom i september sidste år opslog stillingen.

- Vi har fundet en helt fantastisk mand til opgaven i form af Anders Ferguson, der er 38 år og kommer fra en lignende stilling hos FLSmidth. Han er uddannet civilingeniør, har et Lean Six Sigma Black Belt og er allerede tiltrådt, så det samarbejde glæder vi os over, siger Morten Chrone.
Læs også: Spæncom vil hellere sælge viden end beton

Morten Chrone og Spæncom tog dog allerede hul på dele af den nye strategi i anden halvdel af 2013, hvor et af de centrale elementer blandt andet var at fokusere tilbudsgivningen.

- I stedet for at afgive tilbud i vildskab, så udvælger vi de projekter, der passer godt til vores kompetencer. Og den kombination af fokus og selektivitet har betydet, at vores hitrate på tilbud siden er fordoblet, siger direktøren, som også gerne sætter ord på, hvilke projekter Spæncom især er på udkig efter.

- Det mest interessante for os er de kunder, der gerne vil arbejde sammen med og involvere os tidligt. Det er de projekter, som indeholder en bred vifte af vores produkter. Det er der, hvor vores projektering og design kan komme i spil – og selvfølgelig også gerne, hvor vores montage er med. Dermed rammer man alle de opgaver, der ligger inden for vores felt.

Brancheanalyse: Betonelementer vinder markedsandele i byggeriet

Strategien har som nævnt allerede båret frugt, og det har haft den selvforstærkende effekt, at ordrebogen har været fyldt i en grad, så Spæncom har kunnet tillade sig at være forholdsvis kræsne i forhold til, hvilke opgaver virksomheden udvælger.

- De lidt mere simple leveranceopgaver er ikke længere vores primære præference. Vi vil selvfølgelig gerne give en pris og levere, men når vi nu har et produktionsapparat, som vi har, så kan vi omvendt heller ikke levere mere, end vi gør. Derfor fylder vi i øjeblikket produktionen op, hvor vi mener, vi kan bidrage med mest. Og det er altså med de komplekse projekter, konstaterer Morten Chrone.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094