Retningslinjer for brugen af arbejdsklausuler indebærer, at der ved udbud af bygge- og anlægsarbejder samt tjenesteydelser i Aalborg Kommune som udgangspunkt skal indsættes klausuler i kontrakterne, hvorved entreprenøren forpligter sig til at sikre sine medarbejdere på opgaven og eventuelle underentreprenørers medarbejdere løn- og arbejdsvilkår minimum svarende til de vilkår, som er gældende efter danske overenskomster på området. Det fremgår af referatet fra byrådets møde den 12. maj 2014.
Opgaven med at kontrollere, at kommunens leverandører overholder de sociale klausuler, placeres i en ekstern kontrolenhed. Kontrolenheden vil typisk have til opgave at føre kontrol med overholdelsen af sociale klausuler ved at kræve dokumentation fra leverandørerne, og ved at gennemføre kontrol ved såvel anmeldte som uanmeldte kontrolbesøg. Valget af denne leverandør sker efter konkurrenceudsættelse.
Fremadrettet skal Aalborg Kommunes udbudspolitik nu tilpasses, så den afspejler brugen af arbejds- og uddannelsesklausuler i forbindelse med den kommende revision. Ligeledes skal implementeringen af arbejds- og uddannelsesklausuler evalueres i Erhvervsrådet og byrådet i 1. halvår 2016.
