23948sdkhjf

40 meter under København og 4 km lang

Snart er det ikke kun Metroen, der kommer hurtigere gennem byen. Det ligner måske en udvidelse af Københavns Metro. Men det er det ikke. Det er en 4 km lang fjernvarmetunnel, som MT Højgaard i øjeblikket bygger 25-40 meter under København.
Tunnelen vil efter planen stå færdig i 2009 og skal sikre den hurtigste, mest direkte fjernvarmeforbindelse mellem Amagerværket og Fredensgade i København.

Boremaskinen, der bruges til arbejdet – en ”Earth Pressure Balance Tunnel Boring Machine” – er af samme type som dem, der blev brugt under arbejdet med Storebæltstunnelen. Maskinen vejer 500 tons og er i alt 128 meter lang. Så når den bevæger sig frem i dybet under byen, minder den mest af alt om en ubåd.

Tunnelen er dog ikke det eneste, der har krævet bore- og gravearbejde. Der er nemlig også etableret tre temmelig store tunnelskakte i den københavnske jord – 25-40 meter dybe og med en bredde på op til 25 meter. Og det er imellem de tre tunnelskakte, selve fjernvarmetunnelen skal bores.

Danmarks største anlægsprojekt i partnering
Astrid, som boremaskinen hedder, bevæger sig fremad med mellem 10 og 25 meter om dagen, samtidig med at den monterer de 30 cm tykke betonelementer, der danner tunnelens ydervægge. Tunnelen har en indvendig diameter på 4,2 meter – hvilket er ca. 30 cm mindre end Københavns Metro.

Hele projektet med den nye tunnel bliver udført af selskabet KFT-JV – et joint venture mellem den tyske entreprenør Hochtief og MT Højgaard. Tunnelbyggeriet bliver i øvrigt udført i et partneringsamarbejde, hvor både KFT-JV, Københavns Energi og COWI fokuserer på at løse alle udfordringer i fællesskab.

Etableringen af tunnelen er det største anlægsprojekt i Danmark, hvor der samarbejdes i partnering. Og i øvrigt det største underjordiske byggeri i København siden Metroen.

Kilde: MT Højgaard – www.mthojgaard.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125