23948sdkhjf

Strøjer Tegl: ”Teglbranchen skal være mere innovativ"

Teglbranchen har måske hvilet for længe på laurbærrene i visheden om, at mursten er og bliver danskernes foretrukne byggemateriale, siger Jørgen Strøjer fra Strøjer Tegl.
Der er intet i vejen med produktet, men udviklingen og salget lader fortsat meget tilbage at ønske.

Sådan lyder den umiddelbare diagnose for de danske teglværker fra en af branchens koryfæer i form af Jørgen Strøjer, der er femte generation i og indehaver af Strøjer Tegl.

- For nogle år siden lavede vi alle i branchen mursten i døgndrift og kunne ikke bestille andet. Så kom krisen, men i stedet for at udvikle os på samme måde, som de har gjort det inden for byggematerialer som træ og beton, har vi måske i stedet hvilet os lidt for længe på laurbærrene, siger han til Building Supply i kølvandet på den nylige brancheanalyse for landets teglværker.

Læs brancheanalysen:
Konkurser sætter teglbranchen under ekstra pres


Af brancheanalysen fremgår det, at kun Strøjer Tegl og Petersen Tegl har evnet at tjene penge på driften de sidste par år. Og selv om de sidste år har set en håndfuld teglværker knække nakken på krisen, ønsker Jørgen Strøjer ikke at gøre sig til dommer over konkurrenterne.

- Da jeg startede i branchen for 40-45 år siden, var vi måske 80 teglværker. I dag er vi nede på en 12 stykker, men til gengæld kan vi producere den samme mængde som dengang. Jeg kan ikke udelukke strukturelle forandringer i fremtiden, men vigtigst er, at vi som branche rejser os samlet og fokuserer på udvikling, hvis vi skal ud af krisen. Det kan ikke nytte, at vi bare konkurrerer på priser, som ingen kan tjene penge på, konstaterer han.

Skal være med udadvendte
Foruden udvikling er et øget fokus på eksport samt en mere udadvendt profil blandt de løsninger, Jørgen Strøjer ser for sig.

- Mursten har altid solgt sig selv. Det har gjort, at vi som branche ikke har været de mest udadvendte og dagsordensættende. Det prøver vi så at ændre på nu, siger Jørgen Strøjer med henvisning blandt andet til arkitekterne, som det er vigtigt for teglbranchen at få overbevist.

Læs også:
Teglværkernes succes afhænger arkitekternes velvilje


Jørgen Strøjer forventer ikke et 2014 i den økonomiske overhalingsbane, men det er dog hans tro og håb, at årene derefter vil byde på fornyet byggeaktivitet og dermed også et stigende salg af mursten fra teglværkerne.

- Tegl har en stolt tradition i Danmark, og det er ikke noget, man piller væk over et par dage. Det er heller ikke første gang, at der er nye byggematerialer på markedet, som presser tegl. De fleste er dog i sidste ende alligevel blevet gjort til skamme, fordi det ikke egner sig til det danske klima på samme måde som mursten, siger Jørgen Strøjer.

Kvaliteten vil derfor vinde i det lange løb, forudser teglværksejeren fra Assens.

- Det er med mursten som de unge kvinder; begge bliver smukkere med alderen. Og i disse tider er det vigtigt også at fastslå, at tegl har en god energimæssig profil, for det kan jo sagtens stå i 50 år uden vedligehold. Det er et af de budskaber, vi skal ud i verden og sprede.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095