Trias gennembrud til Aksel Møllers Have på Frederiksberg betyder, at der nu er to parallelle tunneler hele vejen fra Nørrebros Runddel til Aksel Møllers Have.
De fire tunnelboremaskiner, Nora, Tria, Minerva og Eva, har tilsammen tilbagelagt cirka 5,5 kilometer af den i alt 31 kilometer lange Cityring under hovedstaden, eller knap 19 procent af vejen.
Med det seneste tunnelgennembrud ved Aksel Møllers Have er tre af de i alt 17 kommende metrostationer på Cityringen fuldt udgravet. Samtidig er knap 600 meter af Frederiksberg-strækningen forvandlet til ny metrotunnel.
For få uger siden brød tunnelboremaskinen Nora igennem til Frederiksberg Station, som med åbningen af Cityringen bliver et af de vigtigste knudepunkter på strækningen.
Noras gennembrud markerede samtidig, at der nu er forbindelse mellem fire fremtidige metrostationer. Det er Nørrebros Runddel, Nuuks Plads, Aksel Møllers Have og Frederiksberg Station.
Tunnelboremaskinen Nora har indtil videre anlagt i alt 2,5 kilometer ny tunnel, mens kollegaen Tria anlægger samme rute og på nuværende tidspunkt har tilbagelagt knap to kilometer metrotunnel. Tunnelboremaskine nummer tre og fire, Minerva og Eva, borer også parallelt og er i øjeblikket begge på vej fra Vasbygade mod skakten på Sønder Boulevard.