23948sdkhjf

Ny metrolinje vedtaget: Byggeri til 8,6 milliarder

Folketinget har vedtaget, at den næste etape af metroen i København skal bygges.
Et enigt folketing har vedtaget en ændring af metrocityringsloven, så lovgrundlaget for at anlægge en ny metrolinje til Sydhavnen nu er på plads. Den får fem stationer, koster cirka 8,6 milliarder kroner og ventes at stå færdig i 2023.

- Jeg sætter stor pris på den brede opbakning i Folketinget til metroen til Sydhavnen. Store dele af København er præget af byggerod i disse år, og det kommer til at vare nogle år endnu. Til gengæld får vi et topmoderne metronetværk, som kan måle sig med de fleste storbyer i verden, når det er færdigt, siger transportminister Magnus Heunicke.

Når metroen er fuldt udbygget med Cityringen og de to afgreninger til Nordhavnen og Sydhavnen, består det samlede metronetværk af i alt cirka 45 kilometer metro med mere end en halv million passagerer dagligt.

- Vi prioriterer den kollektive trafik i Hovedstaden meget højt. Når Sydhavnsmetroen er færdig i 2023 vil vi fra den første metrolinje åbnede i 2002 i løbet af kun omkring 20 år have etableret et egentligt metronetværk med i alt 44 stationer. Vi regner med, at metroen får omkring 170 millioner påstigere om året. En effektiv kollektiv trafik som et attraktivt alternativ til bilen er nødvendigt, når vi skal have reduceret den stigende trængsel på vejene, udtaler Magnus Heunicke.

Andelen af borgere i Københavns indre by og brokvartererne, som bor i gåafstand (600 m) fra en station, vil, når Sydhavnsmetroen åbner, være på over 85 pct.

Sydhavnsmetroen anlægges som led i Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen samt udbygning af Nordhavnen indgået mellem staten og Københavns Kommune i juni 2014.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094