23948sdkhjf

MT Højgaard vinder brobyggeri nær Stockholm

Når spændende muligheder opstår uden for landets grænser, så springer MT Højgaard gerne til. Lige nu udnytter de deres mange års erfaring med brobyggerier til opførelsen af en løftebro i Södertälje, 20 minutter fra Stockholm.
Bygherre er Banverket, den svenske pendant til Banedanmark, og 1. spadestik er den 4. september 2007.

I Södertälje ca. 20 km. fra den svenske hovedstad Stockholm står der i dag en jernbanebro henover en udgravet kanal, der leder tung skibstrafik ind i landet. Broen blev indviet i 1923 og er dermed over 80 år gammel. Hver dag passerer over 220 passager- og godstog den gamle bro med nedsat fart. Broen er slet ikke bygget til den hårde og tunge trafik, den i dag udsættes for.

Derfor skal den skiftes ud med en ny løftebro. Løftebroen i Södertälje hæver skinnerne fra de normale 25 meter helt op til 40,5 meter henover kanalen, når der skal passere skibe under broen. Projektleder Roy Björkman fra Banverket fortæller:

- Vi har ønsket at skabe en port indtil Södertälje, og det kommer den nye bro til at være. Løftebroen er en funktionel type bro, som vi har stor glæde af i mange steder i Sverige, Derfor var vi ikke i tvivl om, at det netop skulle være en løftebro, der skulle stå her i Södertälje. Vi har allerede et godt forhold til MT Højgaard, og jeg ser frem til en god byggeproces og et godt samarbejde, fortæller Roy Björkman.

Udfordrende byggeri
Danmarks førende bygge- og anlægsvirksomhed MT Højgaard har mange års erfaring med brobyggeri og har bygget mange broer både i Danmark og uden for landets grænser. Men broen i Södertälje er et teknisk udfordrende byggeri, siger projektleder i MT Højgaard, Michael Thulstrup:

- Efter at have arbejdet på adskillige brobyggerier i Danmark og Sverige, skal der meget til at udfordre os. Men denne bro er udfordrende på grund af de mange forskellige entreprenørdiscipliner, der skal koordineres. Vi skal lave en omfattende fundering af de fire 50 meter høje betonpyloner, som understøtter den bevægelig bro med meget mekanik. Og alt imens vi bygger, vil der være omfattende trafik på nabobroen, hvilket vil medføre yderligere krav til sikkerhed, forklarer Michael Thulstrup og tilføjer:

- Når vi har støbt betonpylonerne, skal vi installere en 420 tons ståloverbygning. Den bliver sejlet til broen og løftet op på pylonerne. Alt i alt et meget spændende byggeri, som vi glæder os til at komme i gang med.

Dansk og svensk samarbejde
MT Højgaard vil i dette projekt anvende sit store sjak af svenske timelønnede, fortæller Michael Thulstrup:

- Vi får 5-6 danske ingeniører og formænd op i Sverige. Desuden har vi et stort sjak af svenske timelønnede, som vi bruger i Danmark og Sverige, og dem vil vi selvfølgelig også trække på i denne opgave. Derudover består opgaven også af en stor styringsentreprise med en lang række svenske underentreprenører, slutter projektleder for MT Højgaard, Michael Thulstrup.

MT Højgaard blev inviteret til at give et bud på den spændende opgave, og projektet blev vundet i konkurrence med en række svenske og internationale entreprenører.

Når den nye bro er i fuld drift med togtrafik, skal dens forgænger, den over 80 år gamle bro, nedrives.

Fakta
- Den nye jernbanebro bliver 230 meter lang
- Broen bliver 25 meter høj – 40,5 meter, når den er hævet.
- Broen bliver en stålbro med betonpiller.
- 1. spadestik på den nye bro er 4. september.
- Byggesummen er på ca. 300 mio. kr.
- Byggeriet starter medio 2007 og slutter i 2010.
- Hovedbrospannet spænder 56 meter imellem fire enkeltstående 50 meter høje betonpyloner

Kilde: MT Højgaard - http://www.mthojgaard.dk/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125