23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lastbiler skal have lange snuder

RADIO MESTER TIDENDE: Lastbiler med lang front giver bedre aerodynamik og bedre deformationszoner

Fremtidens lastbiler bliver snudeformede med langt bedre aerodynamik, lavtsiddende vinduer og med en deformationszone i fronten af førerhuset, der skal gøre sammenstød mindre katastrofale.

I tilgift får lastbilerne lov til at blive 80 cm længere.

Sådan lyder et dansk forslag, der bliver fremlagt på en konference i Bruxelles i morgen tirsdag.

- Der er tre problemer med reglerne som de er i dag. Det første er, at der er et forholdvis dårligt direkte udsyn fra lastbilerne.

Det andet er, at fordi lastbilerne er så lodrette fortil, så er der ikke ret meget plads til at lave en deformationszone. Det sidste handler om, at når vi har så lodrette frontpartier på lastbilerne, så har bilerne også en stor luftmodstand, lyder det fra Martin Hellung-Larsen, civilingeniør fra Trafikstyrelsens center for biler og grøn transport.

tøtte

Hør interview med Martin Hellung-Larsen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03