Når man tager branchens omsætning på mere end 40 milliarder kroner i betragtning, er det imponerende, at vi ikke modtager flere klager fra utilfredse kunder. Det vidner om virksomheder, som til daglig udfører et solidt stykke arbejde, siger Jane Fischer, som er sekretariatschef i Ankenævnet for Tekniske Installationer, efter hun har gjort regnestykket for 2011 op.
Det viser, at nævnet sidste år modtog 196 klager fire mere end i 2010 fra private forbrugere, som var utilfredse med prisen på eller kvaliteten af det arbejde deres el-eller vvs-installatør havde udført.
Dermed synes antallet af klager at have stabiliseret sig omkring 200, siden det offentligt godkendte ankenævn blev etableret i 2007 af Forbrugerrådet, Parcelhusejernes Landsforening og TEKNIQ.
Ankenævnet afsluttede sidste år 131 sager og der blev i 95 af disse sager afsagt en kendelse 74 på vvs- og 21 på elområdet.
I 55 kendelser fik klagerne helt eller delvist medhold, mens den indklagede installatør fik ret i 29 klagesager.
11 sager blev behandlet og afvist af klagenævnet på grund af såkaldt "bevisuegnethed", som indebærer, at sagerne kræver parts- eller vidneforklaringer under strafansvar, hvilket ikke kan foregå for et ankenævn. Disse sager kan derfor kun behandles ved de almindelige domstole.
Beløbsstørrelsen i klagesagerne ligger typisk i intervallet 15-20.000 kroner og udviser dermed en faldende tendens i forhold til de foregående år, hvor tvisten gennemsnitligt drejede sig om beløb på 25-30.000 kroner.
I 21 tilfælde blev der i 2011 indgået forlig mellem klageren og installationsvirksomheden, før sagen nåede til egentlig behandling i ankenævnet, oplyser Jane Fischer.
tøtte