23948sdkhjf

Verdens længste undervandstunnel på Færøerne

690 mio. kr. kommer verdens længste undervandstunnel til biler til at koste. Den bliver 11,9 km. lang og kommer til at ligge 200 meter under havets overflade. Tunnelen skal knytte endnu en stump af det færøske ørige sammen.
Næsten alle øboere i det færøske ørige er på vej til at blive koblet sammen af undervandstunneler. Det sker med Landstingets beslutning om at bygge verdens længste undervandstunnel mellem hovedøen Strømø og den sydlige Sandø.

Tre forslag er i spil, men det mest omdiskuterede forslag er en tunnel på 11,9 kilometer. De fleste forundersøgelser af projektet er foretaget. Tunnelen skal placeres 40 meter under havbunden og 200 meter under havets overflade, men det er i følge afdelingsleder i det færøske Landsverk, Heine Eysturay ingen hindring.

- Udfordringerne i projektet er ikke meget anderledes end at lave tunneler i fjeldet på overfladen. Faktisk er trykket det samme, og vi har lavet forundersøgelser til at bestemme vandindtrængning og forkastninger i undergrunden, siger han.

Den planlagte tunnel mellem Strømø og Sandø har fået en rammebevilling på 690 millioner kroner inklusiv veje, og det svarer til mellem 65 og 70 millioner kroner per kilometer.

Verdens hidtil længste undervandstunnel til bilfærdsel findes i Japan med en længde på 9,6 km. Når det gælder Norden, har Norge i dag den længste undervandstunnel til biler. Den er otte km lang.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094