Næsten alle øboere i det færøske ørige er på vej til at blive koblet sammen af undervandstunneler. Det sker med Landstingets beslutning om at bygge verdens længste undervandstunnel mellem hovedøen Strømø og den sydlige Sandø.
Tre forslag er i spil, men det mest omdiskuterede forslag er en tunnel på 11,9 kilometer. De fleste forundersøgelser af projektet er foretaget. Tunnelen skal placeres 40 meter under havbunden og 200 meter under havets overflade, men det er i følge afdelingsleder i det færøske Landsverk, Heine Eysturay ingen hindring.
- Udfordringerne i projektet er ikke meget anderledes end at lave tunneler i fjeldet på overfladen. Faktisk er trykket det samme, og vi har lavet forundersøgelser til at bestemme vandindtrængning og forkastninger i undergrunden, siger han.
Den planlagte tunnel mellem Strømø og Sandø har fået en rammebevilling på 690 millioner kroner inklusiv veje, og det svarer til mellem 65 og 70 millioner kroner per kilometer.
Verdens hidtil længste undervandstunnel til bilfærdsel findes i Japan med en længde på 9,6 km. Når det gælder Norden, har Norge i dag den længste undervandstunnel til biler. Den er otte km lang.