- Hvis man forudsætter, at betalingen fra de offentlige myndigheder generelt er mindst 2½ uge forsinket, betyder det - med det nuværende aktivitets- og renteniveau – at byggeerhvervet har en ekstra renteomkostning på mindst 106 mio. kr. årligt, siger direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen på baggrund af beregninger baseret på en undersøgelse fra Dansk Byggeri.
Det er ifølge Michael H. Nielsen helt uacceptabelt, at virksomhedernes skal belastes på likviditeten og pålægges unødige renteomkostninger. Analysen fra Dansk Byggeri viser, at fakturaen når frem til den offentlige myndighed – men bare ikke kommer i de rette hænder til godkendelse og efterfølgende betaling. Det vil sige, at fakturaen ligger i en elektronisk indbakke – men at bakken ikke bliver tømt.
Det sker der ofte heller ikke noget ved. Analysen viser nemlig, at 4 ud af 5 virksomheder vælger at undlade at opkræve renter eller gebyr.
- Virksomhederne mener ikke, det er besværet værd at pålægge rykkergebyr ved overskridelse af den aftalte betalingsfrist. De offentlige myndigheder betaler ganske enkelt hverken renter eller gebyrer. Dertil kommer, at undersøgelsen viser, at virksomhederne er nervøse for, at de ikke bliver valgt til fremtidige opgaver, hvis de begynder at stille den slags helt naturlige krav, fortæller Michael H. Nielsen og fortsætter:
- Det er vores helt klare opfattelse, at det politiske system ikke er opmærksomt på sagens alvorlige karakter. Det er forvaltningen i en kommune, der håndterer overholdelse af betalingsfristerne – uden at byrådet nødvendigvis er bekendt med sagsforløbet.
Henvendelse til KLDansk Byggeri har sammen med erhvervsorganisationen Dansk Erhverv valgt at rette henvendelse til Kommunernes Landsforening (KL) med henblik på at få en drøftelse af hvilke tiltag, der kan tages for at sikre betaling af fremsendte regninger til tiden.
- Det står klart, at problemet omfatter alle erhverv, der levere til offentlige myndigheder. At dømme efter resultatet af vores undersøgelse og mange konkrete henvendelser, så er det virksomhederne, der betaler prisen for myndighedernes ineffektivitet og manglende efterlevelse af aftalte betalingsfrister. De offentlige myndigheder har som alle andre en forpligtelse til at overholde aftalte betalingsfrister. Noget tyder på, at der skal strammes gevaldigt op på de interne procedurer og håndtering af det offentliges betalinger, slutter Michael H. Nielsen
                
