Håndværksmestre går sammen for at sælge mere
Mestre mødes med kolleger på kursus med fokus på at øge salget
- Det er en form, der er dukket op i løbet af de sidste par år, men den seneste tid er det blevet mere og mere almindeligt, fortæller Jesper Dalhus fra JEMAC Kommunikation, der har speciale i at undervise håndværkere i salg.
Virksomhederne er ikke ejermæssigt forbundet, men kender blot hinanden fra lokalområdet, eller arbejdet på store byggepladser, hvor de ofte arbejder samarbejder, når de løser hver deres faglige del af opgaver. Derfor kan de se, at de står overfor de samme salgsmæssige udfordringer.
Finder selv sammen
- Som regel er det organisationer eller faglige branchesamarbejder, der bestiller kurser for deres medlemmer. Men den ny tendens er, at de mindre og mellemstore virksomheder selv finder ud af at går sammen, fordi de har en form for uformelle netværk i forbindelse med, at de ofte arbejder på de samme byggerier, forklarer Jesper Dalhus.
Senest har Jesper Dalhus undervist en gruppe af mellemstore tømrer og snedkervirksomheder i, hvordan de forbedrer deres salg via nettet - bl.a. via LinkedIn. Her var der tale om syv virksomheder, der kendte hinanden fra større byggepladser, og hvor ejerne kunne se, at der var potentiale i at løfte deres eget salg, og blive mindre afhængige af store udbud med en hovedentreprenør i spidsen.
Mere motiverede
Og den form for undervisning giver en helt ny grad af motivation hos kursusdeltagerne:
- Det er tydeligt, at det engagement deltagerne møder op med at større end ved traditionelle kurser. Her er initiativet kommet fra virksomheden og medarbejderne selv.
Virksomhederne vil selv - frem for at har modtaget et tilbud om undervisning fra andre. Jeg kan mærke at spørgelysten og forventningen til konkrete resultater er endnu højere både under kurset og når virksomhederne efterfølgende ringer for lige at få et par gode råd, mens de konkret er i gang med at bruge de nye salgskanaler, forklarer Jesper Dalhus, som har 20 års erfaring med salgsundervisning af håndværkere.