23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

København bygger landets første energi-neutrale dagsinstitution

København er i fuldt sving med at gøre klar til FN’s store klimatopmøde næste år med en række af initiativer, ikke mindst på børne- og ungdomsområdet. På Amager bygges landets første energi-neutrale daginstitution - og folkeskoler på Nørrebro og Vesterbro bliver særlige ”klimaskoler” med en masse energibesparende tiltag.

- Den globale opvarmning stiger, polerne smelter og storme og naturkatastrofer slår til i et omfang, som verden ikke har oplevet før Ingen vil blive påvirket mere end børnene og ingen kan ændre det mere end børnene. Derfor skal miljøbevidsthed leges og læres ind i en tidlig alder. - Næste år hviler hele verdens øjne på København. Det skal vi udnytte til at vise kreative og visionære miljøløsninger. Ny bygger vi Danmarks første energineutrale daginstitution og udpeger to særlige klimaskoler – og det er kun begyndelsen, siger Bo Asmus Kjeldgaard, Børne- og Ungdomsborgmester (SF).

I Gyldenrisparken på Amager bygger forvaltningen en 0-energi, integreret daginstitution med vuggestue- og børnehavebørn. Bygningen placeres fysisk sådan, at den får mulighed for at fungere på masser af solenergi. Med ændringer i bl.a. i forhold til de tekniske installationer og øget isolering, regner man med at spare helt op til 70 procent i el – og varmeregningen sammenlignet med en traditionelt opført institution.

Klimaskoler

Udover de allerede planlagte renoveringsopgaver, bliver der afsat otte millioner kroner til hver af de to nyudnævnte klimaskoler, Guldbergsskole på Nørrebro og Matthæusgades/Enghave Plads Skole, så de fremstår med særlig vægt på energi- og miljøforhold.

Pengene bruges til at etablere forskellige former for energibesparende tiltag, og planen er at satse særligt på unikke og visionære energiløsninger, der kan supplere og løfte skolernes naturvidenskabelige undervisning. Det kan være brug af forskellige former for solcelleløsninger, som udover at producere en del af skolens brugsenergi, anvendes i forbindelse med undervisning til målinger og elevforsøg.

Solfangere, jordvarme, varmevekslere, alternative ventilationsløsninger, alternative vinduesløsninger, der indgår i såvel undervisning som i bestræbelserne på reduktion og egenproduktion af energi, kan være andre eksempler på nye tiltag.

Spydspidsprojekterne vil indebære, at de udvalgte skoler og institutionen fungerer som demonstrationsprojekter med mulighed for, at borgere og andre interessenter ved besøg og via en internetportal kan følge med i energiforbrugene.

Kilde: Københavns Kommune

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078