Atkins udfører desuden projektering af sikringsteknik under samme projekt med en estimeret tidsramme på ca. 20.000 timer.
Hovedprojektet omfatter etablering af to nye hovedspor, kørestrøm og konstruktioner til passagertog mellem Københavns Hovedbanegård og Vigerslev. Hertil kommer Atkins’ selvstændige kontrakt om sikringsteknik på strækningen.
Den fem kilometer lange strækning vil give en kapacitetsudvidelse med mulighed for to ekstra fjerntog i timen i hver retning på strækningen København – Ringsted. Strækningen bliver etableret på et eksisterende godsbaneareal og skal stå klar i 2012.
Ifølge Atkins banedirektør Eva Rindom vandt Atkins sammen med Grontmij | Carl Bro opgaven, blandt andet fordi konsortiet på kort tid kunne stille med mange ressourcer og dække alle fagområder:
- Vi har arbejdet med jernbaneprojekter tidligere og kender udfordringerne ved at planlægge og udføre så store anlægsarbejder i områder med tog- og vejtrafik, siger Eva Rindom.
Næst efter det igangværende metroprojekt i København er den nye ordre den største igangværende opgave for Atkins Danmark, som er en bred rådgivende ingeniørvirksomhed med speciale i baneopgaver.