23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Banegårdstorv skal op i europæisk elite

Trafikken foran Århus Banegård skal dæmpes, der skal skabes ’øer’ – og så skal cykelparkeringen væk.

Stadsarkitekt Gøsta Knudsen ser store muligheder i Banegårdspladsen i Århus, og nu skal potentialet forløses:

- Selve pladsens form og den bebyggelse, der omkranser, er af meget høj standard. Det er noget af det fineste, vi har i Århus. Det er virkelig noget, der matcher en europæisk storby, siger hun til Århus Stiftstidende.

Gøsta Knudsen påpeger, at pladsen lige nu er meget funktionsopdelt, og målet er at få skabt en større arkitektonisk, æstetisk sammenhæng. Udfordringen bliver at gøre dette uden at gå på kompromis med trafikkens sikkerhed og effektivitet.

Cyklerne skal væk

Et af pladsens største udfordringer er parkerede cykler i hobetal. Det første projekt bliver derfor at finde en løsning på den problematik:

- Der er masser af liv. Stationen pumper hele tiden en hel masse mennesker ud på pladsen foran. Uden de parkerede cykler har vi gode muligheder for at bruge pladsen på en ny måde. Det er jeg helt sikker på, vi kan, slutter Gøsta Knudsen.

DSB, der ejer en stor del af bygningerne, ønsker at udleje sine lokaler i gadeplan, og sammen med kommunen skal trafikoperatøren efter sommerferien arbejde videre med planerne.

Kilde: Århus Stiftstidende

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02