23948sdkhjf

Danske arkitekter skal forny Nørreport

Den internationale arkitektkonkurrence om Nørreport Station i København er nu afgjort, og det bliver et team med Public Arkitekter og Cobe i spidsen, der får opgaven.
Tirsdag kunne Københavns Overborgmester Ritt Bjerregaard og Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam løfte sløret for vinderprojektet i konkurrencen om renoveringen af Nørreport Station.

Vinder blev et konsortium med Public Arkitekter og Cobe i spidsen. Herudover består holdet af ingeniørfirmaet Grontmij | Carl Bro samt det østrigske belysningsfirma Bartenbach LichtLabor.

- Vi er meget stolte af nu endelig at få mulighed for at forbedre forholdene omkring Nørreport. Vi ønsker at gøre fremtidens Nørreport til et fantastisk levende og urbant centrum i København, siger arkitekt Arildskov Rasmussen fra Public Arkitekter.

Verdens bedste cykelby
Lys, gennemsigtighed og tilgængelighed er kodeordene i forslaget. Forslaget lægger stor vægt på at skabe en stemning, der skal være urban, intens og fortælle om en dynamisk storby. Derfor gemmes de mange parkerede cykler heller ikke væk; tværtimod vil forslaget vise, at København er stolt af at være verdens bedste cykelby.

Det bliver muligt at krydse pladsen på kryds og tværs, og alle faciliteter, som trapper og elevatorer, er synlige og let tilgængelige. De få egentlige bygninger under de lyse tage fremstår helt i glas, som transparente pavilloner. På den måde skabes der et overskueligt byrum uden bagsider, og bygningernes afrundede former giver plads til menneskestrømmen.

Nedsænket cykelparkering
Placeringen af de cirka 2.500 pladser til cykelparkering er udformet ud fra tanken om synlighed, åbenhed og tilgængelighed.

For at sikre et klart hierarki mellem areal for cykelparkering og areal for byliv, er al cykelparkering placeret i en slags ’cykelbede’ 40 cm. under jordoverfladen.

Som blomsterbede i parken, placeres ’cykelbedene’ som et synligt og centralt element i byrummet. Yderligere krones ’cykelbedene’ om aftenen af utallige, indbyggede LED-lys, der vil sikre en ganske særlig og tryg stemning omkring cykelparkeringen.

På pladsen vil der være åbne områder med plads til stadehandel, blomsterboder og udendørsservering. Herudover bliver der særlige områder med cykelservice. Ind mod middelalderbyen plantes rækker af store allétræer, lige der hvor voldanlægget engang markerede den grønne ring omkring Københavns middelalderby.

Frisk luft via 11 ventilationstårne
På pladsen skal der placeres 11 ventilationstårne, der fremover skal skaffe frisk luft til passagererne på perronerne under jorden.

Arkitekterne har valgt at løse denne udfordring ved at lade tårnene fungere som belysning på pladsen og de vil derfor fremstå som markante, lysende elementer om aftenen. Flere af søjlerne vil yderligere blive udformet som digitale informationssøjler med fuldt integrerede LED-skærme til information om fx tog-, bus- og metroafgange.

Ikoniske neonskilte genbruges
Nørreport har en stor og særlig plads i mange københavneres bevidsthed, og som en hilsen til fortiden har arkitekterne valgt at genbruge de karakteristiske røde neonskilte, der for mange er symbolet på Nørreport Station.

Det forventes at det nye stationsprojekt kan indvies i 2014.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125