En værdiansættelse begynder med en samlet analyse af virksomheden og dens omgivelser.
Forretningsgrundlaget for virksomheden spiller en afgørende rolle. Ofte anvendes en såkaldt SWOT analyse, der afdækker forretningsgrundlagets styrker/svagheder og muligheder/trusler.
De eksterne forhold som eksempelvis konkurrencesituationen og markedsudviklingen samt de interne forhold som regnskabsudviklingen, kunde- og leverandørafhængigheden, produktionskapaciteten m.v., men også organisationen, kompetenceniveauet og vurdering af nøglepersoner indgår i analysen.
Andre forhold indgår i analysearbejdet, herunder korrektioner for poster, der ikke er drifts-relaterede eksempelvis privat udgifter over driften og ejendomme, som beregningsmæssigt udtages.
Strategisk analyseRegnskabsanalysen opstiller det historiske grundlag for værdiberegningen. Denne del af analysen omfatter rentabiliteten, omkostningsstrukturen, aktivernes omsætningshastighed og kapitalstrukturen – eksempelvis opgørelse af den rentebærende gæld.
På baggrund af regnskabsanalysen og den strategiske analyse udarbejdes et budget/prognose for de næste år – typisk 5 år. Pengestrømmene spiller en vigtig rolle ved værdiansættelser. Et ofte anvendt nøgletal er EBITDA, der er virksomhedens omsætning fratrukket omkostninger (eksklusiv skat, renter, af- og nedskrivninger).
Grundlag for succesBaseret på analyserne fastlægges virksomhedens væsentlige value drivers, det vil sige faktorer, der er afgørende for virksomhedens succes.
Kundebasen er virksomhedens mest værdifulde aktiv, og dermed afgørende for dens fremtidige indtjeningspotentiale. Styringen af varebeholdninger, kundetilgodehavender og leverandørgæld bør påkalde sig løbende overvågning og styring fra ledelsens side.
Optimering og kapitalEt vigtigt værktøj til styrkelse af virksomhedens værdi er WCR analysen (Working Capital Reduction) eller slet og ret optimering af virksomhedens arbejdskapital og dermed en forbedret likviditet samt mindre rentebærende gæld.
Ledelsen kan indarbejde vilkår for både kunder og leverandører i deres betingelser for samhandel. Indkøbspraksis kan omlægges og lagerstyringen optimeres for dermed at nedbringe den samlede lagerbinding. Men også ved produktionsplanlægning kan der nås gode resultater.
Der kan suppleres med mulige synergifordele ved forskellige alternativer for en potentiel køber.
De her nævnte elementer styrker virksomhedens værdi og salgbarhed samt giver ejeren/ejerne et løbende bedre indblik i deres virksomhed.