De danske indkøbscentre mærker stigende salgstal, og det får dem nu til at øge investeringerne i nye tiltag.
Rådgivningsfirmaet ICP kan således bekræfte, at en række nye projekter er undervejs, hvis finansiering og lokalplaner eller tillader det:
- Der er en rimelig stor interesse for at investere i centre. Nogle af de projekter, der har været lagt i mølposen, ser man nu på igen, og sammenlignet med andre lande er vi et godt stykke fra at have nået grænsen. Både i Sverige og Norge bliver der stadig udviklet nye centre, selvom deres markedsandele ligger på 30-35 %, udtaler administrerende direktør i ICP, Per Nygaard, til Børsen.
Markedsandel vil stige
Han henviser til, at de danske storcentre i dag har en markedsandel på ca. 24 % af detailsalget, men at denne andel inden for 8-10 år kan nå op på 30 %.
De positive fremtidsudsigter bekræftes af Claus Tüchsen, marketingdirektør hos Steen & Strøm Danmark. Her har man dog ikke selv konkrete planer om nye center-byggerier, men virksomheden kan konstatere fremgang i de eksistrende centre.
Det drejer sig blandt andet om indkøbscentret Friis i Aalborg, hvor man har formået at udleje alle butikker. Også i Bryggen i Vejle, der åbnede, da finanskrisen begyndte, melder Claus Tüchsen om fremgang.