Det nye system skal bygge på erfaringerne fra et igangværende pilotprojekt, der har deltagelse af Erhvervs- og Byggestyrelsen, seks kommuner og KL.
Ifølge Kommunenyt.dk viser de foreløbige erfaringer, at der er store fordele ved at etablere en landsdækkende digital løsning for byggeansøgninger:
- Et it-system til byggeansøgninger kan være med til at fjerne fejl og mangler, som der i dag er i de byggesager, som kommunerne får. Samtidig med at it-systemet skal give borgerne et bedre overblik over muligheder og begrænsninger, skal systemet også være med til at effektivisere byggesagsbehandlingen, siger Torben Kjærgaard, direktør i KL, til Kommunenyt.dk.
KL’s digitale strategi blev vedtaget af KL’s bestyrelse i slutningen af 2010. I den forudgående høring gav knap 90 % af kommunerne udtryk, at digitalisering af bygesagsbehandling er vigtig.
I strategien er der angivet som mål, at 80 kommuner har implementeret digital ansøgning i 2015 og at 70 % af ansøgerne benytter sig af løsningen.
Virksomheden Kombit A/S skal i den kommende periode hjælpe kommunerne med at konkretisere projektet, så det er klar til alle interesserede kommuner i 2012.