23948sdkhjf

Forsøgskaniner igen: Danmark går enegang med nye køreledninger til el-tog

Første strækning er nu lukket for eltog, og politikerne bander over ikke at være blevet informeret

De danske togpassagerer er igen forsøgskaniner for ny teknologi, som ingen andre lande i verden har turdet binde an med, skriver Ingeniøren. Og igen fører det til aflysninger og forsinkelser, skriver Ingeniøren.

Denne gang er der tale om den elektrificering, der skal sætte køreledninger og strøm til de danske tog. Danmark har til i alt 1.300 km jernbane valgt et system fra Siemens med meget længere mellem masterne end normalt – op til 110 meter. Både herhjemme og i udlandet er der på hovedparten af strækningerne højst 60 meter mellem masterne.

Systemet er hidtil kun sat op på fire km teststrækning på en enkeltsporet ungarsk jernbane.

Nu er det så gået galt på den første strækning, som det nye system benyttes på herhjemme, Esbjerg-Lunderskov. Først faldt en køreledning ned i april, og da samme fejl skete på den uåbnede bane mellem København og Ringsted 11. maj, lukkede Banedanmark den vestjyske bane for eltog.

Nu skal der foreløbig skiftes 320 tovhjul, som kablerne kører på, og som ifølge Siemens har været ramt af en produktionsfejl.

Flere eksperter, som Ingeniøren har talt med, forventer, at der kommer yderligere fejl på det uprøvede system. En af dem er Tommy Jensen, som tidligere har undervist i kørestrøm på DTU’s jernbaneuddannelse og er redaktør af tidsskriftet Jernbanen.

- Danmark bliver et testland for Siemens’ nye køreledningsanlæg. Det er fair nok at forsøge med et anlæg til en billigere pris på strækninger, hvor business casen vakler og at teste ny teknik på én udvalgt strækning. Men at forsøge at løse alle opgaver på jernbanens hovednet med det, forstår jeg simpelthen ikke, siger han.

Direktøren for elektrificeringsprogrammet, Klaus Bergman, afviser dog udtrykket ‘ny teknologi’.

- Der er tale om teknologi, der er modificeret på en måde, så man kan have længere mellem masterne. Vi anser os ikke for at være et forsøgsland, siger han og tilføjer, at "Siemens ikke er en hvilken som helst leverandør".

På Christiansborg er transportordførerne ikke informeret om, at Danmark er blevet forsøgskanin for kørestrøm:

- Det er helt vildt kritisabelt og især grotesk, fordi vi i flere år har talt om, at den danske jernbane ikke skal udsættes for flere eksperimenter, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, og Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, finder bandeordene frem.

- Det kommer sgu meget bag på mig, at vi igen er ude at lave eksperimenter, men desværre ikke, at Banedanmark ikke kan få tingene til at spille. Jeg er græskkatolsk over for, hvordan de hænger de ledninger op, bare lortet virker. Det virker, som om der sidder nogle, som skal prøve en masse ting for skatteydernes penge, siger han til Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082