23948sdkhjf

M.J. Eriksson vinder udbud til trecifret millionbeløb

Vejdirektoratet har netop skrevet kontrakt med entreprenøren M.J. Eriksson om en udbygning af Fynske Motorvej. 

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Kontakten gælder strækningen på cirka 12 km mellem Odense V. og Gribsvad, som vil blive udvidet fra fire til seks spor. Der er tale om første etape i en samlet udbygning af motorvejen på Vestfyn mellem Odense V. og Nr. Aaby. 

Entreprisen var estimeret til over 200 mio. kr., da udbuddet blev annonceret kort før årsskiftet.

Anlægsarbejdet starter 1. april. Når entreprenøren starter op med udvidelsen, betyder vejarbejdet visse trafikale restriktioner. De vil i hovedtræk være generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen og smallere vognbaner at køre på. 

Læs også: NCC på arbejde for M.J. Eriksson på Fyn

Etape 2 på vej
Den aktuelle udvidelse af den vestfynske motorvej har et samlet budget på 2,4 mia. kr. 

Udvidelsen af første etape ventes afsluttet inden udgangen af 2020. Derefter kommer turen til anden etape af motorvejen fra Gribsvad længere mod vest til Nr. Aaby. 

Hele udvidelsen står efter planen klar inden udgangen af 2022. 

Udover selve motorvejen skal der blandt andet også etableres en ny motorvejsbro og faunapassage, ombygges til- og frakørsler og bygges nye støjskærme. Den samlede udvidelse skal stå klar i 2022. 

Ifølge Vejdirektoratets analyser sparer man 28 timer på årsbasis mellem Nr. Aaby og Odense V., hvis man kører frem og tilbage på de to mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden. Med 200 arbejdsdage om året sparer man dermed cirka otte minutter om dagen. 

Udvidelsen af Fynske Motorvej har været i gang nogle år

  • I 2010 blev der vedtaget en anlægslov for udbygning Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart fra fire til seks spor. I første omgang blev der af Folketinget bevilget penge til 1. etape mellem Nr. Aaby og Middelfart. Det ekstra spor på den strækning blev indviet i oktober 2014. 
  • 21. september 2017 indgik regeringen og Dansk Folkeparti så en aftale om afsættelse af midler til hurtigst muligt at udbygge fra fire til seks spor mellem Nr. Aaby og Odense V. 
  • I december 2013 blev der vedtaget yderligere en anlægslov om udbygning af Fynske Motorvej syd for Odense. Folketinget har ikke afsat midler til projektet endnu, men i regeringens udspil til investeringer i infrastruktur frem mod 2030 er der afsat penge, sådan så udbygningen kan starte i 2021. 
  • Projektet er opdelt i to, sådan så trafikanterne ikke bliver generet af vejarbejde på hele udbygningens cirka 25 kilometer lange strækning på én gang. Den østlige strækning mellem Odense V. og Gribsvad bliver udbygget først, fordi det er den mindst komplicerede strækning, og belægningen der er meget slidt. 
  • På strækningen mellem Gribsvad og Nørre Åby er der flere berøringsflader med togbanen, hvor der er forhold, der er uafklaret - bl.a. kryds mellem bane og motorvej. Ved at starte i øst får vi lidt mere tid til planlægning af den vestlige del af strækningen.

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Rambøll hovedrådgiver på 2,3 milliarders letbaneprojekt

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

DSB vælger rådgiver til tre byggeopgaver

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Nyhedsbrev

34.276 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Ørestad får et kulturhus

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Nordisk modulgigant går på børsen

Skala Arkitekter tegner cirkulært boligbyggeri i Middelfart

Eurodan-Huse runder milliarden

Arkitekt fundet til 156 fynske boliger

HSHansen udvider igen

Lund & Staun er konkurs

Solgt for et halvt år siden: Nu er Balslev gået konkurs

Dansk Byggeri rystet over ny ministers udmelding

Filialchef i Bygma får endnu en hat

De skal tegne besøgscenter på Stevns Klint

Sommerferie på Building Supply og Licitationen

Minister til virksomheder: Tag lærlinge før I råber på mere arbejdskraft

Ugens konkurser - uge 27

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Minister genindfører løb på Storebæltsbroen

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Nyt om navne

Konkurstal overgås kun af katastrofeår

Byggefirma tiltalt for at tjente på ulovlige ukrainske arbejdere

Landets største entreprenører har kun få lærlinge

Kendt dansk arkitektfirma vinder museum i Sverige

3

Milliondonation sikrer jysk børnehospice

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Ny stor plads i København

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Grønland satser stort på nye lufthavne

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Kan man lege sig klogere på BIM?

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Adapteo blev børsnoteret

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Send til en kollega

0.189