23948sdkhjf

Klage over tysk Femern-ja

Scandlines klager over tysk myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen. 

- Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte den 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retslige skridt er uundgåeligt. Scandlines sejler videre, også efter at en tunnel måtte åbne, siger slår Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines, i en pressemeddelelse.  

Den tyske godkendelsesproces har været i gang siden 2014, og ansøgningsmaterialet er blevet revideret flere gange. Ifølge rederiet er der fortsat en række mangler i materialet, og flere af disse mangler har direkte negativ indvirkning på Scandlines’ færgedrift og forretning. 

De forberedende anlægsaktiviteter på tysk side blev ellers skudt i gang i starten af maj til Femern-forbindelsen, der har et totalbudget på cirka 53 mia. kr. Det skete i forlængelse af, at det danske bygherreselskab Femern A/S og den tyske projektpartner LBV Lübeck fik grønt lys af de tyske myndigheder i form af en såkaldt strakstilladelse til arbejder ved Puttgarden i Tyskland.  

Strakstilladelsen indebærer, at arbejderne kan udføres, mens eventuelle klager mod den tyske godkendelse behandles.  

Scandlines henviser i pressemeddelelsen til en analyse bestilt af de tyske godkendelsesmyndigheder som konkluderer, at rederiet kan fastholder 40 pct. af de samlede fragtenheder på Femern Bælt og et betydeligt antal passagerer. Forudsætningen for dette er dog en planlægning af tunnelen, hvor der også tages hensyn til Scandlines. 

I den foreliggende godkendelse er der ifølge rederiet ikke taget tilstrækkeligt hensyn til dem. Fx mangler planer om ordentlige adgangsveje til havnen i Puttgarden, så tilkørslen til færgen ikke nedgraderes i forhold til adgangen til tunnelen.  

Fakta om Femern-forbindelsen

Femerntunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor

Bygherre : Femern A/S
Bygherrerådgiver : Rambøll-Arup-TEC
Budget : 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kr. i reserver (2015-priser)
Tidsplan : Forventet åbning i 2028
Projektet fik den længe ventede tyske byggetilladelse ultimo 2018. Inden længe følger formentlig en klagesag over godkendelsen, der er estimeret til to år. Derfor vil selve tunnelanlægget tidligst kunne starte op i 2020/2021, hvis klagesagen får opsættende virkning

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125