23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

Læs også: NCC skybrudssikrer Østerbro

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

Læs også: En plads til fremtidens vand og byvandring

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

NCC vinder totalentreprise til 255 mio. kr.

Totalentrepriseteamet omfatter arkitekterne CCO, Kjaer & Richter, Insito og 1:1 landskabsarkitekter samt ingeniørfirmaet Langkilde

Vinduesfabrik har succes med større byggeprojekter - skal bruge en snes nye folk

Casa giver 298 studerende tag over hovedet

Direktør gør comeback i Schneider Electric

Troldtekst sætter tidligere Velfac- og Dovista-topchef for bordenden

Nyhedsbrev

34.211 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Flagene til tops for Jem & Fix nummer 121

NCC bygger luksusboliger på gammel industrigrund

Liebhaverlejligheder for 373 mio. kr. er næste skridt i udviklingen område i Hellerup

For 80 millioner østjysk asfalt til Arkil

Efter milliardopkøb: Stark-boss har mod på mere

10 vil udvikle Tønder

Digitalt værktøjskrav til Nyt OUHs italiensk totalentreprenør

Strejke afblæst på Aalborg Portland

Cityringen forsinket: Metrolinje åbner i september

Den nye metrolinje i København åbner først til efteråret, fordi entreprenørerne ikke har overholdt deadline

Ugens konkurser - uge 20

Vinduesproducent ansætter 30 nye medarbejdere

1

Hollandsk entreprenørgigant vinder 120 millioners DTU-byggeri

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Lasse Larsen Huse satser på lavpris-huse

96 ansatte hos Aalborg Portland er gået hjem

1

Portland-strejke: De strejkende vil have det dobbelte

Børneunivers til en kvart milliard har bygherrerådgiveren på plads

14 etager beklædt i kobber – HSHansen lander facadeentreprisen

Opkøb giver pote: Jorton vinder sundhedsfabrik i Randers

A. Enggaard løfter overskudsgrad i solidt regnskabsår

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vinduernes iPhone kåret som dansk designikon

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Ugens konkurser - uge 19

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Københavnerhotel får en overhaling

Vola når nye højder

Topchef smutter: Hempel udpeger ny CEO

København afdækker rekordmange tilfælde af social dumping

Ugens konkurser - uge 18

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

"There is no planet B"

Bladt skal bygge bro over Folehaven

Kom og deltag i en debat om miljøpolitiske emner hos Kingo

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Inddækninger til byggeriet fra Ollerup Maskinfabrik Slagelse på Sjælland

Ses vi på Ligna 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Power til dit værktøj!

Halvér støjniveauet i produktionen ved at installere nye blæsepistoler

Skal du bygge en træterrasse?

Sådan sikrer vi ordnede forhold

Panelbyg sælger Hardeman Byggesystem til hele Skandinavien.

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Effektiv pakkeproces i træbranchen

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

KTR ROTEX ® koblinger

Tæt samarbejde mellem Zeni Arkitekter og Keflico A/S omkring krydsfinér til...

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Optimer din design-arbejdsgang ved at bruge vores BIM-objekter i dine bygg...

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Send til en kollega

0.198