23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

Læs også: Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Building Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

MgO-plader udskiftes nu på sygehus efter årelang strid

Mangor & Nagel overtager landskabsarkitekt

Produktiviteten i byggeriet har været faldende siden 70’erne

Et team af forskere fra Aarhus Universitet har for første gang nogensinde koblet 40 års produktivitetsdata i byggeriet med det faktisk udførte arbejde

AAB udbyder fireårig partnerskabsaftale om træbyggeri

Fsb skal bygge yderligere 80 ældreboliger på Amager

Nye regler: Betonvirksomheder kan spare 100 mio. kroner om året

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Nyhedsbrev

35.061 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Pensionsselskab køber nyopført boligejendom i Aarhus

Beboelsesejendom på 28 etager på vej i Aarhus

Plus

Efter strategiskifte: Sjællandsk installatør voksede sig større under corona

SIF Gruppen lagde sin strategi om over natten, da coronavirussen ramte landet

Aarsleff-topchef forlader posten

Millionstrid kan forsinke sygehusbyggeri

Uddannelsesinstitution udskriver konkurrence om omdannelse af torv

DTU inviterer kreative teams af arkitekter, landskabsarkitekter, ingeniører og andre til at forme fremtidens Kemitorv på Lyngby Campus

Første spadestik taget til ny Sønderborg-bydel

Plus

Rekordmange unge vil være arkitekter

Lene Espersen kommer med sine bud på, hvorfor 1.224 personer har sat kryds ved arkitektfaget i år

Tekniq Arbejdsgiverne: Lærlingepakke virker

STB Byg skal bygge 88 ungdomsboliger i Valby

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Bravida køber tre nordjyske virksomheder efter corona-standby

Aarhus-højhus på vej i høring

Ny brancheanalyse: Rådgivende ingeniørvirksomheder løftede omsætning og tabte indtjening i 2019

A. Enggaard skal udvikle nyt stort kvarter i Gellerup

Anden gang er lykkens gang – teaterbyggeri finder ny hovedentreprenør

Sweco binder to arkitektbrands sammen i ny arkitekttegnestue

Klar til ferie og nye oplevelser i Danmark

Pris på digeprojekt eksploderet - beboere skal punge ud

Kran væltet ned i hospice: - Det er forfærdeligt, at det kan ske

Vejsektorens videncenter får ny chef

Rådgivere vinder millionaftale for Forsvaret

Endnu en person mistænkes for snyd med corona-hjælp

Firma bag hus-printer sætter kronen på værket

Genopretningspakke: Statslig fond på ti milliarder skal understøtte dansk eksport

Penge på plads: Midtjysk svømmecenter til 205 millioner

Kunst for sjov

Afstemning: Dansk Byggeri siger ja til Dansk Industri

Grenaa sundhedshus ombygges

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

LED strip i super kvalitet til byggepladser

Special container løsning til souvenirbutik på Grønland

Eliteleverandør til det offentlige

Dispenseringssystem til batteriproduktion og printkort

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Velkommen til Kim Goldenbaum

Smedearbejde udføres af H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Tacho uden bøvl!

Gibotech hjælper dig gennem sommeren

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

Commissioning i byggeriet

Apollo Klimaanlæg uden udedel - SPAR 20%

TELE Haase MS3-softstartere med enkel opsætning

Forslag til klimaindsats i byggeriet er uambitiøse

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Præmixanlæg til biogasproducent

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Alle bygninger har en historie

Hvordan vælger du den rigtige cylinder?

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.188