23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ugens konkurser - uge 33

Spæncom indskærper sikkerhed efter ulykke i Billund

Stor renovering ramte muren i muret byggeri fra 1930erne

Parterne måtte smide fordommene over bord for at holde en renovering til en halv milliard på sporet

Moderne byggematerialer kan redde din ryg

NRE klar med sidste etape af 128 lejligheder

Rå beton møder gyldne karnapper i det nordlige Aarhus

Seniorbofællesskab til 62 mio. kr. åbner snart

Nyhedsbrev

34.289 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Byggeskandale: Kulturcenters åbning udskudt op til flere år kort før åbning

Det ses i alle landets afkroge – nu skal vi være klogere på det murede byggeri

Byggegilde og nyt liv til gammelt hvilehjem

Byggeriets grønne samlingssted slår på tromme for bæredygtige byggefællesskaber

Dansk Halbyggeri bag domicilbyggeri i Grenaa

Skibet er ladet med DGNB-guld og livsstilsboliger

Se genbrugsstation bygget af genbrugsmaterialer

Nyt fra direktioner og bestyrelser

KPC går i jorden på 19 etagers boligtårn

191 boliger - de øverste godt 60 meter oppe - skyder centralt i Randers

Cembrit siger farvel til sit fødested

Træt af planløst byggeri - flere kommuner får stadsarkitekt og arkitekturpolitik

Fremtidens projekt- og risikostyring
Rådgiver har mangedoblet staben: - Vi har aldrig haft en kassekredit

11 skal bygge Ølgods nye demenscenter

Teglproducents levende murværk baner vej for kunst i byggeriet

Specialfremstillede, "levende" mursten vækker interesse blandt arkitekter

NCC fremtidssikrer sig - åbner ny grusgrav

Building Awards: Så er det tid til at nominere byggeriets frontløbere

Biblioteksskole bliver til 350 studieboliger

Bygherre bruger en kvart milliard på projekt nummer tre med studieboliger i og omkring København

Lokal kæmpe tager 21.000 kvm boligbyggeri i Nørresundby

Ingeniørspirer giver bæredygtige bud på Hvidovres kunstige øer

1

Rødt glas pillet ned på udskældt Østerport-byggeri

Ugens konkurser - uge 32

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vil give nyt liv til glemt og tildækket tunnel

Sommerens konkurser - uge 27 - 31

Stort københavnsk hotelbyggeri forsinket et halvt år

Udgravning til jernbane afslører farligt stof

Person såret efter arbejdsulykke på byggeplads

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi byder velkommen til praktikant i Keflico's Trading team - www.keflico.com

Udstil på byggerimesse i Tyskland

Coromatic Day

Erfaren landskabsarkitekt bliver ny projektleder hos Sangberg

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Propan chiller - naturligt kølemiddel!

NYHED: Perfekt microdosering! Ingen dryp, intet rod - Se de imponerende billeder her

Uponor udnævner Bo Holm Sørensen til Salgsdirektør for hele salgsstyrken

Elma Instruments gruppen har den 1. juli 2019 købt aktierne i Finisterra AS i Oslo

Lille, effektiv og miljøvenlig

Nordic Pipe Aps leverer nu isolering til fordeler rør

Fugt kan skabe store problemer

Hele 622,1 Ton på krogen...

Håndtering af jordforurening

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Drift af elforsyningsanlæg - afholdelsesgaranti

Vidste du dette om Nomo?

Konfigurer dine kapslinger og prisforespørgsler online hos Fibox

Graco Merkur spraypack til maling fås hos G.A. Hansen

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Nyt Draka IP MediaLine fiberkabel til Live TV-produktion

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet BR18

Vegecol belægning

Sandwichpaneler til tag og væg fra Panelbyg.

TYTAN gruppeafbrydere fås nu hos Ara-El

Send til en kollega

0.168