23948sdkhjf

Strømpillerne på Lillebæltsbroen har fået et løft

Det indre af de fire strømpiller på Lillebæltsbroen har gennemgået en femårig makeover, hvor den indvendige beton er renoveret eller udskiftet.  

Adgangsvejen for materialer og mandskab er enten sket med skib eller via det smalle fortov på broen. For at være uafhængige af vejret på Lillebælt er alt udstyr og materialer fragtet via fortov og bogstaveligt båret ned i strømpillerne via hejseværk og mindre vareelevatorer.

Lillebæltsbroen fra 1935

  • Materiale: Fag i nittet stål, piller i jernbeton beklædt med bornholmsk granit, otte buefag i beton
  • Total længde: 1.178 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Højde over havet: 60 meter.
  • Fri gennemsejlingshøjde: 34 meter
  • Største spænd: 220 meter
  • Strømpiller: Fire stk.
  • Trafik: Der kører godt 76.000 tog over Lillebæltsbroen om året, heraf 65.000 passagertog, svarende til cirka 210 tog i døgnet. Der kører cirka 10.000 biler over broen i døgnet
  • Broen besøges årligt af 60.000 Bridgewalking gæster

Kilde: Banedanmark

- Det har været et omfangsrigt projekt, hvor vi først skulle kortlægge tilstanden af betonen og herefter udføre renoveringen under meget vanskelige forhold. Indtil vi foretog de første inspektioner af strømpillerne, havde der stort set ikke været mennesker inde i strømpillerne, siden broen stod færdig i 1935. Med renoveringen er strømpillernes indre nu fremtidssikret mange år frem, siger Svend Erik Gaardmand, broingeniør og Geografisk fagspecialist i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

For at finde frem til den rette måde at udføre arbejdet på, var det nødvendigt først at gennemføre et pilotprojekt for at sikre den rette strategi og metode i arbejdet.

Kompliceret arbejde
Da Statsbanerne byggede Lillebæltsbroen var det ikke hensigten, at der skulle være 
adgang til det indre af strømpillerne. Strømpillerne blev bare forladt, da byggearbejdet var overstået.

Siden har de stået delvis fyldt med vand og sand, indtil begyndelsen af 00'erne, hvor de blev tømt for at foretage den nødvendige inspektion og efterfølgende mulighed for reparation.

Inde i strømpillerne var der ikke adgange mellem de celler, som pillen var opbygget af, og i lofterne hang der gamle forskallingskonstruktioner.

Efter en  kortlægning af betonkonstruktionens tilstand blev det besluttet at foretage betonreparation af alle fri vægge og lofter i alle fire piller. 

- Adgangsforholdene har været med til at gøre projektet særdeles kompliceret. Strømpillerne ligger midt ude i Lillebælt, der er et stærkt strømfyldt farvand med op til 30 meters vanddybde. Så det har krævet meget af vores entreprenør, Ommen & Møller, der har skullet finde mange gode løsninger på de udfordringer, der har været undervejs, siger Svend Erik Gaardmand.

Tilbage i 2014 blev der lagt 138.000 kubikmeter sten omkring strømpillerne for at sikre, at strømpillerne, der står på en bund af plastisk ler, ikke sætter sig. Siden 1935 er broen sunket med cirka 75 cm. Ifølge Banedanmark er broens konstruktion fortsat god, "og med de to renoveringsprojekter er strømpillerne klar til endnu en etape som trofast færdselsåre mellem Jylland og Fyn for tog, biler, cyklister og gående", lyder det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.149