23948sdkhjf

Pihl bygger bro over Inderhavnen

Københavns Kommune har skrevet kontrakt med E. Pihl & Søn A.S. om anlæg af bro til over Inderhavnen i København.
For at binde byen bedre sammen skal Pihl bygge en oplukkelig cykel- og gangbro over Inderhavnen for Københavns Kommune.

Broen skal forbinde den yderste del af Nyhavn ved Havnegade med Grønlandske Handels Plads på Christianshavn.

Der er tale om et anlæg på cirka 200 meter med landfæster ved Nyhavn og Grønlandske Handels Plads. Den oplukkelige bro får et kurvet forløb med en gennemsejlingsbredde på 45 meter og skal stå færdig i februar 2013.

Tidløst, elegant og funktionelt design
Rådgiverholdet bag broen over Inderhavnen er Flint & Neill Studio Bednarski Architecture, Hardesty & Hanover International samt Speirs & Major Associates. Cowi er tilknyttet som dansk rådgiver.

Broen funderes på borede pæle med syv understøtninger i vandet. Yderfagene udføres som to parallelle kassedragere i beton. Mellem dragerne monteres bevægelige stålfag, som kører på skinner, hvilket medfører et langt mindre energiforbrug til åbning af broen sammenlignet med traditionelle klapbroer.

Broen betjenes fra et styrehus og åbnes ved hjælp af et elektrisk drevet maskineri, som installeres under jorden. På broen monteres rustfri rækværker med LED-belysning i håndlisterne. Broen er et godt eksempel på, at design og funktion kan gå hånd-i-hånd. Visuelt bliver broen let og transparent – også når den er åben for gennemsejling.

Broer er et speciale
Pihl har flere broprojekter på CV’et; blandt andet gang- og cykelbroen ”Bryggebroen”, der forbinder Fisketorvet på Kalvebod Brygge med Islands Brygge i København, samt Østbroen til Storebæltsforbindelsen. I øjeblikket er Pihl deltager i et konsortium, som bygger en 1,4 km. lang stålbro over Sundsvallsfjorden i Sverige.

- Brobyggeri er et af Pihls specialer, og vi glæder os til at tage første spadestik til den elegante bro over Inderhavnen, siger Pihls underdirektør Per Semmling.

Broforbindelsen er muliggjort via en donation på ca. 216 mio. kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Projektet er i øvrigt en del af flere forventede broer over Christianshavns Kanal, Trangraven og Proviant-magasingraven, som vil gøre det nemt for fodgængere og cyklister at komme fra den indre by til Holmen, Christianshavn og Amager.
Læs mere om: Pihl
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.172