23948sdkhjf

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Muehlhan bruger 30 meter bred specialbygget platform til arbejdet

Det første pennestrøg er fredag sat på Øresundsbroen, hvor der er taget hul på et omfattende malerprojekt, der vil vare helt ind i 2030'erne. 

Foran ligger 13 års arbejde med at male en overflade på knap 300.000 kvm.

Det er hele stålkonstruktionen på broen, der skal males, så broen er sikret mod vind og vejr i fremtiden. 

Broen vil blive malet i forskellige etaper. I første omgang er det den sydlige side, dernæst den nordlige side og til sidst undersiden. Det sidste strøg ventes at blive taget i 2032. 

Broen blev senest malet i forbindelse med byggeriet af broen, hvilket skete inde på land og inden for, og der blev malet med epoxymaling. 

Læs også: Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Denne gang er der valgt en vandbaseret maling, der er mere miljøvenlig. 

- Vi har tillid til, at vi vælger en maling, der holder godt og længe, og som tager større hensyn til miljøet og det naturbeskyttede område, som vi maler i nærheden af, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør for Øresundsbroen, i en pressemeddelelse. 

Specialfremstillede platforme
Det er virksomheden Muehlhan, der skal stå for malearbejdet, som vil ske fra specialbyggede platforme. 

Platformen bliver flytbar, 30 meter bred og 14 meter høj. Den består af ti moduler, hvorfra malerne kan male cirka 20 meter af broen af gangen. 

Virksomheden arbejder til dagligt med at vedligeholde blandt andet boreplatforme og vindmøller på havet og har dermed prøvet lignende opgaver før. 

- Det er ikke så anderledes fra de projekter, vi har til dagligt, men det adskiller sig væsentligt fra almindeligt malerarbejde på land, siger administrerende direktør Jens Mørk. 

Læs også: Fynsk entreprenør renoverer Randers-bro

- Vi hænger 20-30 meter oppe over havet, og ved siden af buldrer togene forbi med 180 kilometer i timen, og der er højspændingsleder klods op ad os. Det stiller en del krav til sikkerhed, siger han. 

Venter på varmere vejr
Fredagens første pennestrøg på broen er en tyvstart på malerarbejdet, der først går i gang i slutningen af marts eller starten af april, når vejret er varmere. Derefter vil der blive malet frem til september eller oktober. 

Projektet vil ifølge Øresundsbroen ikke give gener for hverken bilister eller togrejsende. 

Der kører omkring 7,5 millioner biler, busser, last- og varebiler og motorcykler over Øresundsbroen om året. Det svarer til mere end 20.000 køretøjer om dagen. 

Øresundsbroen blev indviet i år 2000. Hele forbindelsen over sundet er 19 kilometer lang, mens selve broen er knap otte kilometer. 

/ritzau/

Mere om: Muehlhan | Øresundsbron
Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Partnerskab halvvejs med skolerenovering til 260 millioner

Så er vejen banet for milliarddyrt feriecenter ved Vestkysten

Byggeri af bro over jernbane indledt

Corona-knibe i Kjellerup: 400 paneler fanget i Kina

50 år med banebrydende forskalling

Nu er hver ottende medarbejder i Vandkunsten partner

Nyhedsbrev

34.781 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Boligforening renoverer for 800 millioner i Aalborg Vestby

Plads til at lære: gode midlertidige lokaler sikrer skolearbejdet med godt indeklima

Guldborgsund Forsyning finder entreprenør til Stubbekøbing Renseanlæg

Ikonisk københavnerbro skal renoveres for 307 mio. kr.

Stadig færre klagesager i Byggeriets Ankenævn

Lokalpolitikere vil have folkeafstemning om højden på byggeri

A. Enggaard ved roret på 225 nye boliger

Vindmøllevinge får nyt liv på Aalborg Havn

Rådgiverkæmpe vinder KAB-rammeaftale for nybyggeri

”Unik opgave uden fortilfælde” – nu ryger Storstrømsbroen

Den Røde Tråd binder generationer sammen i Roskilde

Her er Banedanmarks nye topchef

Danske arkitekter vinder 7.800 kvm dramatiker-bibliotek

Building Green Aarhus 2020
Brugerne bliver næste bølge – og branchen skal sælge dem bæredygtige muligheder

Hollændere bygger arbejdshavn til Femern-tunnelen

Det hollandske entreprenør-konsortium FBC er klar til at etablere den stor arbejdshavn på Lolland

Byggeriets nicheuddannelser er ved at uddø

Viborgensisk vinduesproducent går frem i presset marked

Aarhus Kommune har ignoreret skader på rutebilstation i 34 år

Nu indvies de første almene boliger i Københavns Nordhavn

Byggeriets vækst stilnede af i slutningen af året

Odense Letbane har fået 19 påbud for dårligt arbejdsmiljø

Caverion sælger forretningsben til årelang kunde

Lindab udvider produktionen på Sjælland

Skoleomdannelse til 180 millioner sætter hold

Flere sikkerhedsproblemer i altan-firma

GVL og kommune indgår forlig om svømmehal

Køge Idrætspark får sit andet kontorhus

Rådgivergiganter: 2020 bliver skelsættende

Fremtidens projekt- og risikostyring
- Der er virkelig penge i det

Se billederne: Konkurrencerne er i gang ved DM i Skills

Stilladsarbejder død efter fald fra lift

Konkursrekord i bygge- og anlægsbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød danske Alfix på BYGGERI´20!

Få op til 100.000 kroner til rådgivning og implementering

Kranservice

East Kilbride Badet øger ’smartness’ efter renovering

Mød os på BYGGERI´20 den 10.-13. marts

Tip #2: Succesfuld dispensering af 2-komponent materiale

Gratis byvandringer og inspirationsture i Aarhus

Polycut deltager på Byggeri'20

Årets idrætsbyggeri 2020 - så skal slutspurten sættes ind!

Massive trælameller til Køge Nord Station

SENNEBOGEN-kran hjælper med at løfte opgaven i havneprojekt

Boligerne rejser sig i Nye

Mød Condair på Underhåll i Sverige

Varmeforsyningsloven og varmepumper

Bytorv Horsens skal have nyt liv

LIP på Byggeri´20

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Kom med til San Francisco og Silicon Valley!

Byggeriets forsikringer - for praktikere

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Vil du være en del af vores serviceteam?

Plastmo er igen i år at finde på Byggeri’20

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Nyt supersygehus i Reykjavik får imprægnerede støttemure

Send til en kollega

0.171