23948sdkhjf

Skal bruge 200.000 liter maling på Øresundbroen - nu sætter de tempoet op

– Vi ser tilbage på den første malesæson, som gik over al forventning og uden irriterende overraskelser, siger Johan Nord, projektleder hos Øresundsbron, i en pressemeddelelse om det langstrækte arbejde. 

Fem procent af Øresundsbrons stålkonstruktion er blevet malet om, siden man tog den første maleplatform i brug i april, hvor dette års malesæson startede, og frem til slutningen af oktober.

Nu sættes tempoet yderligere i vejret.

Sigter mod yderligere 12 procent

–  I starten af efteråret blev yderligere to maleplatforme monteret, hvilket betyder, at tempoet vil stige betydeligt ved årets udgang og derefter, forklarer projektlederen.

Hvorfor, hvor meget og hvor lang tid?

  • Vejr, vind og korrosion slider på broen. Et nyt lag af maling er nødvendigt, for at broen fortsat har en god beskyttelse og en lang levetid.
  • Tre flytbare og specialdesignede platforme, der passer til netop Øresundsbron, vil hænge fra siden af broen for at malearbejdet kan udføres sikkert og problemfrit. Da broen blev malet allerførste gang, før den blev placeret i sundet i slutningen af 90’erne, foregik det indendørs og på land.
  • Stålkonstruktionerne udgør et areal på næsten 300.000 kvm.
  • Malerarbejdet på den sydlige side er planlagt til at løbe fra 2020 til 2023. Den nordlige side vil blive malet 2024-2028. Undersiden skal også males, med start i 2028. Desuden vil der sideløbende blive udført reparationsmalerarbejde. Hele ommalingen forventes at være færdig i 2032.
  • Malerprojektet kommer i alt til at koste 300 mio. kr., hvilket inkluderer alt i hele perioden på 13 år. Øresundsbron har et vedligeholdelses- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne.
  • Man regner med, der skal bruges cirka 200.000 liter maling.

Stålkonstruktionen er ved at blive malet om for at sikre fortsat beskyttelse mod vind og vejr, og det omfattende arbejde forventes først at være afsluttet i 2032. 

Malerleverandøren Muehlhan vandt sidste år udbuddet af de første års malerarbejde, og omkring 20 personer i virksomheden har hidtil været involveret i malerarbejdet.

– Næste år forventer vi at male yderligere 12 procent af broen, og tidsplanen holder rigtig godt, siger Johan Nord. 

Udfordrende koordinering 

Den perron, der først blev sat i drift, hænger på broens sydlige side, cirka 500 meter fra Peberholm. I løbet af efteråret er der blevet monteret en platform i nærheden af brofæstet på den sydlige side, og en tredje er monteret på den nordlige side i nærheden af Peberholm. 

–  Koordineringen af jernbaneafspærringerne har været årets største udfordring. Vi er glade for, at vejret har været så gunstigt og har gjort det muligt for os at arbejde næsten helt uden forstyrrelser, og at coronapandemien heller ikke har forsinket arbejdet, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron. 

Stålet bliver malet om med en vandbaseret og mere miljøvenlig maling til forskel fra en epoxy-baseret maling, der blev brugt, før broen blev placeret i havet. Flere tests blev udført, inden man valgte maling, for at sikre at det var en maling, der holder godt og giver langvarig beskyttelse. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157