23948sdkhjf

Stor, større, størst

Med en tilført omsætning på 650 millioner kroner og 500 nye medarbejdere blev Kemp & Lauritzen med ét slag Danmarks største teknikentreprenør, da koncernen i maj annoncerede overtagelsen af ventilationsvirksomheden Glenco.
Akkvisitionen var et naturligt led i Kemp & Lauritzens vækststrategi, som blandt andet går ud på at være markedsledende inden for de tre forretningsområder el, rør/vvs samt ventilation, og netop på ventilationsområdet var der et hul at lukke. Ganske vist kunne Kemp & Lauritzen tilbyde markedet ventilationsløsninger gennem datterselskabet Klimodan, men virksomheden anglede i en K & L-sammenhæng kritisk masse, og Klimodan afvikles nu, og aktiviteter og medarbejdere integreres i Glenco, oplyser administrerende direktør Allan Jørgensen, Kemp & Lauritzen.

Norden er interessant
Han gennemførte sidste år også købet af installationsvirksomheden Promecon med 130 ansatte, og dermed er det næppe slut.
– Vi har en vækststrategi, som ligger i to sammenhængende dimensioner, hvor vi arbejder i dybden for at udvikle vores kompetencer som virksomhed, og hvor vi selvfølgelig også ønsker at vokse i økonomisk volumen og indtjening. I dén proces er det naturligt, at vi fortsat vil overveje at foretage opkøb, siger Allan Jørgensen.

Ledelsen i Kemp & Lauritzen har i sin vækstplan også blikket opmærksomt rettet mod det øvrige Norden, hvor koncernen gennem en årrække har haft egen elafdeling i Malmø og nu med købet af Glenco yderligere har overtaget et svensk datterselskab i Stockholm.

– Det skal ikke gå over stok og sten, men vi ser det som en naturlig ting, at vores vækststrategi på lidt længere sigt også retter sig mod de andre nordiske lande. Vi har i forvejen en del eksport af fjernvarmeløsninger og leverancer til olieindustrien i Norge, og vi holder et vågent øje med både muligheden for opkøb og med større opgaver i de andre nordiske lande, som kunne være interessante for os og eventuelt i samarbejde med lokale partnere, siger Allan Jørgensen.

Behov for konsolidering
Han forholder sig ydmygt til den størrelse, Kemp & Lauritzen nu har fået med næsten 2.000 medarbejdere og en samlet koncernomsætning, som nærmer sig to milliarder kroner.

– Vores opkøb af Glenco er et udtryk for det generelle behov, der findes i installationsbranchen for konsolidering. Vi er ikke
ude på at tromle nogen, men det er min faste overbevisning, at vi som branche i højere grad er nødt til at samle os, hvis vi vil undgå at miste forretningsområder til nye aktører inden for branchen eller måske til udlandet. Vi har allerede set en brancheglidning på tele-, sikrings- og svagstrømsområdet, og den risiko eksisterer også, når det gælder energioptimering.
I værste fald kan det ende med, at opgaverne går til energiselskaberne, bygningsentreprenører eller grossisterne for eksempel. Vi kan måske nok have grund til at være forargede over grossister, som med nye konceptløsninger og samarbejdsaftaler bryder med vores opfattelse af værdikæden i branchen, men vi må også gribe i egen barm og forholde os til en ny virkelighed med ændrede vilkår.

Samarbejde på tværs
Og den virkelighed indebærer altså ifølge Allan Jørgensen behov for konsolidering og for nye samarbejdsrelationer med både eksterne aktører og på tværs i branchen. På det første område har Kemp & Lauritzen blandt andet indgået aftaler med entreprenørvirksomheden E. Pihl & Søn om en række offentlige opgaver efter OPS-modellen om Offentligt- privat samarbejde.

– På samme måde bør der kunne samarbejdes mere internt i installationsbranchen. Vi skal igennem en mental proces, hvor vi ikke kun betragter hinanden som konkurrenter, og hvor man godt som mindre installatør kan søge råd hos den større virksomhed. Vi kan ikke alle sammen være gode til alt, og har man ikke spidskompetencen på ét område, er det vigtigt, at man er villig til at indgå samarbejdsaftaler med kolleger i branchen. Kun på den måde kan vi gøre os attraktive over for kunderne, siger Allan Jørgensen.

Han slår samtidig til lyd for, at især installationsbranchens større virksomheder påtager sig et projektansvar, både når det gælder teknikentrepriser og servicekontrakter:

– Der er en stigende efterspørgsel på one-stop-shopping, og skal vi kunne tilgodese kundernes behov og klare os i en øget
udenlandsk konkurrence, er det nødvendigt, at vi som branche udvider vores kompetencer i forhold til projektstyring, for ellers ender vi med at konkurrere på den rene timelønspris.

Artiklen er skrevet af Klaus A. Jensen og er tidligere bragt i oktoberudgaven af Dansk VVS.

Kilde: Tekniq

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11