23948sdkhjf

Kan skabe røre i byggecentrene: Velux har taget hul på eget onlinesalg

Et nyt tiltag fra milliardkoncernen Velux kan skabe røre i landets byggemarkeder. Ifølge Finans har vinduesproducenten nemlig indledt et sats på onlinesalg af sine ovenlysvinduer direkte til slutkunderne på en række markeder, og det danske kan potentielt følge.

Til mediet lyder adm. Velux-direktør David Briggs forklaring, at investeringerne i onlinekanaler er sket, for at Velux kan fastholde sin markedsandel på 80 pct. på hovedmarkedet, der foregår via trælaster og byggemarkeder. Onlinesalget udgør stadig en lille del af koncernens samlede salg og ligger på de fleste markeder på omkring 4 pct., mens det i Storbritannien er oppe på 20 pct.

Ifølge direktøren skal de danske byggemarkeder således ikke frygte at blive kørt ud på et sidespor, hvis Velux vælger at udbrede onlinesalget til markedet herhjemme.

– Det er slet ikke vores strategi at overtage det salg af ovenlysvinduer, som for eksempel Stark har. Vi skal have fat i den lille del, som køber deres vinduer uden om byggemarkederne, og som ikke samtidig køber andre produkter, siger David Briggs til Finans.

Ikke desto mindre peger Davidsen-direktør Henrik Clausen over for avisen på, at man som kunde til producenten naturligt vil føle, at der spilles på to heste. Og hos Danske Byggecentre vurderer adm. direktør Palle Thomsen, at det vil påvirke forholdet mellem Velux og byggecentrene.

– Vi har den holdning, at man må vælge, hvem man vil sælge til. Hvis man vil have salg direkte selv, skal man bare vælge det, men så må man selv stå for de ting, byggecentrene står for. Vi mener, at vi tilfører værdi til værdikæden blandt andet i form af salg, logistik og kreditfaciliteter, siger han til avisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113