23948sdkhjf

Carlsberg kårer vinder i konkurrence om oplevelsescenter

Stærkt internationalt team med dansk islæt vinder Carlsbergs designkonkurrence om et nyt oplevelsescenter til 280 mio. kr. i Carlsberg Byen i København.
Det bliver måske ikke en ny havfrue, som Carl Jacobsen i 1913 skænkede København. Men Carlsberg er nu igen klar til at skabe en stor attraktion i København.

Carlsberg kom mandag et stort skridt nærmere en realisering af de ambitiøse planer, da vinderen af den internationale arkitektkonkurrence om det nye Brand & Experience Centre blev afsløret.

Vinderen blev et team anført af amerikanske Ralph Appelbaum Associates og med bl.a. danske PLH Architects som samarbejdspartner. Der har i alt deltaget 240 virksomheder fra 20 lande i konkurrencen.

En svær afgørelse
Det var en tilfreds juryformand, koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, der offentliggjorde resultatet og den vindende vision for den designkonkurrence, som Carlsberg Group udskrev tilbage i april 2011:

- Det var en svær afgørelse at vælge mellem de fem finalisters visioner, men en enig jury fandt frem til Ralph Appelbaum Associates fra USA som vinder. Deres team med PLH Architects fra Danmark samt Arup og The Visitor Attraction Company, begge fra Storbritannien, har overbevist os om, at deres meget ambitiøse vision for Ny Carlsberg Bryghus er den helt rette for Carlsberg Group, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsbergs gæster fra hele verden vil i det nye oplevelsescenter få utrolige oplevelser uden sidestykke. Vindervisionen, der i fremtiden vil kunne tiltrække 400.000 gæster til bydelen, drager desuden tydelige paralleller til den historiske arv og autencitet, der fortsat lever på Valby Bakke, hvor det hele startede for Carlsberg i 1847.

Et trækplaster til Carlsberg-bydelen
Jørgen Buhl Rasmussen fremhæver udover værdierne i visionen også vinderteamets dokumenterede erfaring med at realisere denne type komplekse oplevelsesprojekter:

- Hele det internationale teams samlede professionalisme og dokumenterede evner til at levere for Carlsberg har naturligvis vejet tungt. Vi må også sige, at vi med begejstring har set, hvordan det enkelte menneske er i fokus i vindervisionen. Ralph Appelbaum Associates placerer den besøgende i centrum for oplevelsen i et Brand & Experience Centre, som vil skabe perfekt balance i Carlsbergs nedarvede ønsker om både at udfordre, begejstre og underholde. Og på samme tid respekterer visionen den smukke bygnings arkitektur og historie, hvilket gør den perfekt for os, forklarer Jørgen Buhl Rasmussen.

Tilførslen af unikke, nye funktioner til den historiske og unikke arkitektur er et træk ved vinderprojektet, som falder i Jørgen Buhl Rasmussens smag:

- En helt utrolig tagterrasse med udsigtsplatform, en sky arena, bar og restaurant samt en helt ny klubscene. Alt sammen i hjertet af København. Med dette projekt tilfører vi ikke bare København en turistattraktion i verdensklasse; Carlsberg-bydelen får samtidig et trækplaster, der fremover vil understrege Carlsbergs tydelige tilstedeværelse i København, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Stor interesse for Carlsberg
Dennis Cohen, projektdirektør fra Ralph Appelbaum Associates i New York, glæder sig over sejren og ser frem til at tage hul på opgaven:

- Carlsberg vil byde verden velkommen i sit transformerede ikoniske bryghus, der skal være en scene for den digitale tidsalder, som kan engagere og belønne en ny generation af eventyrer, der er villige til – som vi siger på engelsk – ”step up and do the right thing”.

Det er en grundig proces, der har ført til, at Carlsberg i dag kan vælge en vinder anført af Ralph Appelbaum Associates. Designkonkurrencen blev udskrevet i april 2011 og i alt 64 teams med virksomheder fra 20 forskellige lande ansøgte om prækvalificering.

Fakta om designkonkurrencen
• Udskrevet i april 2011 af Carlsberg Group.
• 64 teams med virksomheder fra i alt 20 forskellige lande deltog.
• 5 finalister valgt i september 2011.
• Ralph Appelbaum Associates med team bestående af PLH Architects (DK), Arup (UK) og The Visitor Attraction Company (UK) offentliggjort som vinder 26. marts 2012.
• Når Carlsbergs Brand & Experience Centre står færdig vil Carlsberg Group have investeret op mod 280 millioner kroner i projektet.
• Mere om designkonkurrencen på www.carlsberggroup.com/brewhouseproject
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266