23948sdkhjf

Flügger sætter sin lid til påskesalget

Trods en salgsfremgang på 16 % måtte Flügger-koncernen se resultatet falde til -34 mio. kr. i regnskabsårets 3. kvartal. Forventningerne til årsresultatet fastholdes dog.
I Flügger voksede omsætningen med 16 procent i regnskabsårets 3. kvartal sammenlignet med den tilsvarende periode i fjor.

I Danmark blev det til en fremgang på 6 procent, mens markederne i Sverige og Norge, hvor Flügger har åbnet en del nye butikker, gik frem med henholdsvis 16 procent og 33 procent.

Uden for Skandinavien – dvs. primært Polen og Kina – voksede omsætningen kun med 7 procent, hvilket skyldes en opbremsning på det kinesiske boligmarked siden december 2011.

Udviklingen afspejler koncernstrategien
Regnskabsårets 3. kvartal er traditionelt er tabsgivende i Flügger, og derfor er det heller ikke overraskende, at perioden sluttede med et underskud. Resultatet lyder på -34 mio. kr. – en nedgang på 5 mio. kr. i forhold til sidste år.

Totalt set har Flügger realiseret et overskud på godt 21 mio. kr. efter skat i regnskabsårets tre første kvartaler. Det er næsten 40 mio. kr. lavere end sidste år. Omsætningen udgør 1.320 mio. kr. mod 1.189 mio. kr. sidste år, mens EBIT-marginen udgør 3,0 procent mod 6,7 procent i fjor.

Den reducerede indtjening forklares som et udslag af koncernens offensive satsning uden for Danmark med nye butikker i Sverige, Norge, Polen og Tjekkiet.

- Udviklingen afspejler koncernstrategien, hvor man efter en periode med vigende efterspørgsel efter finanskrisen igen har valgt at satse offensivt for at skabe vækst – ikke mindst uden for Danmark. I seneste kvartal er det således også første gang, at salg Sverige er større end salg Danmark, som i øvrigt inkluderer omsætningen i Island, Grønland og Færøerne, skriver Flügger blandt andet i sit kvartalsregnskab.

Forventer omsætningsvækst på 10 procent
Ledelsen fastholder de tidligere udmeldte forventninger til årets resultat, der lyder på en vækst i omsætningen i omegnen af 10 procent (2010/11: 1.320 mio. kr.) samt et EBIT på ca. 50 mio. kr. (2010/11: 85 mio. kr.).

Det fremhæves, at det forventede resultat forudsætter et godt salg op til påsken, hvilket også traditionelt er højsæson for salg af træbeskyttelse og maling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116