Det ser ud til at lysne for vvs-branchen, der de sidste par år har haft svære tider. Skønt branchen stadig er presset, oplevede markedet sidste år en generel stigning i omsætningen på seks procent.
Hos Geberit har udviklingen været endnu bedre, og virksomheden er langt fremme i forhold til både konkurrenter og markedet generelt. Således er væksten i omsætningen øget med 20 % på bare et år, og tallene for 1. kvartal i 2012 viser også en positiv fremgang.
- De gode tal skyldes primært en strategi, hvor vi satser på innovation både med hensyn til nyudvikling og optimering af produkter. Vi har altid været en innovativ virksomhed, men i 2011 har produktudviklingen virkelig fået fart, og vores nye forretningsområde med mere forbruger-rettede produkter er kommet godt fra start. Der har ligeledes været en pæn stigning på salget af eksisterende produkter, siger Geberits landechef i Danmark, Bent Knudsen.
Væksten har været et miks af både nye og eksisterende produkter. De mest populære produkter i 2011 har været et nyt lydoptimeret afløbssystem, AquaClean toilettet, der renser med vand, samt den stilfulde Monolith wc-løsning
Ud over udviklingen af produkter forstærker Geberit sit fokus på viden og sparring med kunder, hvor personlig rådgivning og udvikling af viden er helt centralt. Geberit har i forvejen et velbesøgt kunde- og kompetencecenter i Jylland, men opruster til efteråret også på Sjælland.
- Vi oplever til stadighed, at der er stor efterspørgsel efter den erfaring og know-how, vi har opbygget gennem årerne. Vores jyske kunder har ofte fundet vej til vores kompetencecenter i Lystrup, og derfor flytter vi vores nuværende showroomfaciliteter fra Herlev til et nyt 450 kvadratmeter stort kunde- og kompetencecenter i Københavnsområdet, forklarer Bent Knudsen, og fortsætter:
- I det nye kunde- og kompetencecenter sætter vi blandt andet fokus på lyd i vvs-installationer som blandt andet afløb. Desuden er der nu plads til, at vi kan præsentere vores produkter på en mere hensigtsmæssig måde.

